Medie-depression truer
Amerikansk medieøkonom vurderer, at de amerikanske annonceudsatte medier vil lide frem til 2010. Europa slipper lidt lettere.
Det amerikanske mediemarked står overfor den værste økonomiske nedgang i mere end 70 år. Den respekterede medieøkonom Jack Myers seneste vurdering er, at de amerikanske medier vil have røde tal på bundlinien frem til 2010.
"Hvis de nuværende forudsigelser holder stik, vil annonceindtægterne for første gange siden 1930´erne falde tre år i træk fra 2008 til 2010," anslår den amerikanske medieøkonom i Børsen.
De europæiske medieselskaber er knap så annonceafhængige som de amerikanske, og dermed er de også knap så konjunkturfølsomme. Alligevel vurderer Jack Myers, at ingen europæiske medieselskaber kommer ud af året, uden at deres resultat er påvirket af den økonomiske nedtur.
En undtagelse påpeger Myers dog. De medier, der henvender sig til erhvervslivet og andre professionelle bliver mindre ramt af den økonomiske krise end øvrige medier.
- Newspaq