Nyheder på tv hitter

Danskerne er blevet glade for at se nyheder i 2008. Specielt i anden halvdel af året steg seertallene på de danske nyhedsudsendelser.Nyhedsudsendelser er blevet en seermagnet. En ny opgørelse i Børsen viser, at nyhedsforbruget er steget i 2008. Det er ellers gået stødt ned ad bakke de seneste par år for seertallene på nyhedsudsendelserne, men den tendens er nu vendt.Overblik er nøgleordet for nyhedsudsendelsernes succes.
MediaWatch

Danskerne er blevet glade for at se nyheder i 2008. Specielt i anden halvdel af året steg seertallene på de danske nyhedsudsendelser.

Nyhedsudsendelser er blevet en seermagnet. En ny opgørelse i Børsen viser, at nyhedsforbruget er steget i 2008. Det er ellers gået stødt ned ad bakke de seneste par år for seertallene på nyhedsudsendelserne, men den tendens er nu vendt.

Overblik er nøgleordet for nyhedsudsendelsernes succes.

"Mængden af information og billeder er vokset eksponentielt, men de store nyhedsudsendelser skaber overblik og giver seerne sikkerhed for, at de er opdateret på dagens vigtigste begivenheder," siger Michael Dyrby, nyhedschef hos TV 2.

Og tendensen mod at de store nyhedsudsendelser skal give overblik er også herskende på DR.

"I TV Avisen kl. 21 tager vi nu færre emner op og behandler dem til gengæld mere grundigt. Tidligere havde vi 18-19 indslag, nu har vi 11-12 stykker," forklarer Ulrik Haagerup, chef for DR Nyheder.

TV 2 Nyhederne kl. 19 er den mest populære nyhedsudsendelse, og har i gennemsnit 753.000 seere.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også