Tv fravælger det kristne budskab

DR1 sender fire kirkelige udsendelser i december i år, og det er en del i forhold til TV 2, som ikke sender en eneste. TV 2 gør dermed ligesom sidste år og satser udelukkende på de underholdende programmer, kan en undersøgelse foretaget af Kristeligt Dagblad konkludere. DR1 sender gudstjeneste den 24. og den 31., midnatsmessen fra Rom og en udsendelse af 'Før Søndagen' med Johannes Møllehave.
MediaWatch

DR1 sender fire kirkelige udsendelser i december i år, og det er en del i forhold til TV 2, som ikke sender en eneste.

TV 2 gør dermed ligesom sidste år og satser udelukkende på de underholdende programmer, kan en undersøgelse foretaget af Kristeligt Dagblad konkludere.

DR1 sender gudstjeneste den 24. og den 31., midnatsmessen fra Rom og en udsendelse af 'Før Søndagen' med Johannes Møllehave.

Og selvom det er bedre end den konkurrerende kanal, er det stadigvæk for dårligt, mener biskop over Lolland-Falsters Stift, Steen Skovsgaard.

"Midt i juleræset med gaver og nisser er det vigtigt at huske på, at der er en grund til, at vi fejrer jul. Det handler ikke bare om at sende gudstjenester, men også på andre måder at formidle, hvorfor Gud blev menneske her i julen. Vi skylder vores egen kultur og tradition at reflektere over det, og her er det oplagt, at public service kanalerne kommer på banen," fortæller han.

Også kommentator ved Ekstra Bladet Hans Engell mener, at den lave prioritering af kristendom på sendefladen er ude af trit med seernes interesse.

"De seneste års værdikampe og holdningsopgør har placeret kristendommen stærkere, og mange seere har en interesse i det religiøse, især op til højtiderne. Derfor er julens kristne budskab journalistisk og udsendelsesmæssigt godt stof," forklarer Hans Engell til Kristeligt Dagblad.

Programplanchef for TV 2, Susan Duelund, forklarer, at kanalen også er dækket ind, hvad angår det kristne budskab. Man kan for eksempel høre om kristendom i Go'morgen Danmark eller Go'aften Danmark.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også