Koncern Tv sælger danseprogram til Portugal

Børneprogrammet Danzuenza fik gode trackrecords, da det blev vist på TV 2 i 2007. Så gode, at Koncern Tv har solgt formatet til Portugal.
Laura Bøge Mortensen

I går blev en betydningsfuld kontrakt mellem Koncern Tv og det portugisiske produktionsselskab Valentim de Carvalho Televisão sendt ud.

I kontrakten står der, at produktionsselskabet får rettigheder til at producere danseprogrammet Danzuenza, - et format som Koncern Tv selv har udviklet og nu sælger for en ’ganske god pris’.

"Vi underbyggede med gode shares og trackrecords"
Kontakten blev formidlet på dette års MIP Tv konference for køb og salg af tv i Cannes, fortæller Koncern Tv’s distributionsdirektør Mariam Samimi.

”Jeg kunne godt mærke, at han kunne lide grundideen med, at det var børn, der dansede, og da vi underbyggede ideen med gode shares og trackrecords, så kunne de se muligheden,” siger Mariam Samimi.

Danzuenza skal også til Spanien
Det portugisiske produktionsselskab har allerede solgt Danzuenza til ’RTP’, som er den portugisiske public service broadcaster. Ifølge Mariam Samimi går der ikke lang tid, før de skal producere 13 afsnit med dansende børn og måske en 2. sæson.

Samtidig håber hun, at portugiserne elsker børnedanserne så meget, at begejstringen vil sprede sig til nabolandene.

”Vi håber på, at Portugal skaber hype, så Spanien også vil købe det. Man kan sige, at dansekulturen er i højere grad centralt punkt i hverdagen i de sydeuropæiske lande, så vi kan håbe på, at dette format passer ind i kulturen”

Færre formater på Cannes
Ifølge Mariam Samimi er der flere årsagen til, at salget af Danzuenza gik godt. Dels har formatet gode trackrecords på TV 2, men det var også afgørende, at Koncern Tv kun satsede på at pitche få programmer på konferencen i Cannes.

En tredje afgørende faktor er, at Koncern Tv selv står for distributionssalget af deres formater. Tidligere har TV 2 World stået for distributionen. Men for kort tid siden indgik Koncern Tv en aftale med TV 2 om, at produktionsselskabet selv står for distributionssalget.

Den aftale øger muligheden for at formaterne kommer videre ud i verden, påpeger Koncern Tv’s direktør Thomas Heurlin.

”Jeg tror, det en fordel, at vi står for distributionen, fordi vi er tættere på produktionerne. Vi kender dem og brænder for formaterne”

Mariam Samimi er enig.
"Jeg tror, det har meget at gøre med, at man tror på sine programmer, brænder for dem og har en gejst. Så er det nok lettere at sælge dem.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også