Grådighed bag USA's aviskrise

Amerikanske avisers krise varsler undergangen for papiravisen som massemedie. Men profitjagt og ikke publicisme, har ført til krak blandt USA's største aviser.
Tine Brødegaard Hansen

Journalist, forfatter og lektor Tom Buk-Swienty har været korrespondent for Weekendavisen i New York gennem flere år og følger det amerikanske avismarked tæt.

Han mener, at avisbranchen i USA i dag primært styres af større selskaber, der ikke har noget publicistisk kald eller kendskab til, hvad der skal til af ressourcer for at lave god journalistik. I tilfældet Tribune Company røg selskabet i kløerne på spekulanter, hvis eneste motiv var profit. Det viste sig dog at være en dårlig forretningstilgang.

"Fra 1870erne har den amerikanske avisbranche handlet om at være en forretning. Men folk som Pulitzer og Hearst elskede også branchen, selvom formålet var at tjene penge. Som det også sker herhjemme, bliver dagbladene del af langt større selskaber. I USA bliver dagbladene blandet med forretninger, der intet har med dem at gøre. De er ikke længere drevet af publicisme, men kun ren business. Det er Sam Zell et udtryk for. Han opkøbte et fallitbo og troede, at han kunne sælge dele fra for hurtig profit, men så kom finanskrisen og Tribune Companys værdier kunne ikke realiseres, mange af dem var købt for lånte penge," siger Tom Buk-Swienty.

Han kalder Tribune Companys konkurs "symptomatisk". Det var USA's største medieselskab, men er gået konkurs, kun et år efter at en ny ejer kom til.

"Tribune Company er symptotmatisk for udviklingen på det amerikanske avismarked. Det er gået konkurs og skylder 13 milliarder dollar, men har selv kun har værdier for otte milliarder dollar," siger Tom Buk-Swienty.

Selskabet bliver muligvis reddet på stregen, eller får i hvert fald længere tid til at blive det, idet domstolene har bevilget en udsættelse af tilbagebetalingen af milliardgælden.

'Gravdanseren' blev avisejer
"Konkursen kan sprede sig som ringe i vandet, for når så stort et selskab går ned, vil bankerne være endnu mere forsigtige med at låne penge ud. New York Times har en en kassekredit på 400 millioner dollar, men tørrer den ud, er det ikke sikkert, at de kan låne flere penge."

Manden bag den spektakulære konkurs, Tribune Companys ejer, Sam Zell, købte selskabet for lånte milliarder, som han ikke kunne betale tilbage, da bankerne blev utålmodige. Han er ejendomsspekulant og købte primært selskabet for at kunne sælge nogle aktiviteter fra og score en hurtig gevinst.

Sam Zell er kendt som gravdanseren men med dette finansielle eventyr, gravede han sin egen grav for annoncemarkedet blev bare ved med at falde mens finanskrisen tog til i styrke.

"Den dagbladskrise vi oplever i Danmark, har været længe undervejs og er værre i USA. Oplagene falder med op til 15 procent om, selv New York Times oplag falder med fire procent årligt. Finanskrisen udløser en regulær branchekrise, og når annoncemarkedet blive mindre, rammer det hårdt på avisfronten," siger Tom Buk-Swienty.

Slut med papiravis som massemedie
Selvom der er mismod i den amerikanske avisbranche, peger flere iagttagere på, at en mand med stærk kommerciel tilgang til aviser, som Rupert Murdoch (der ejer News Corporation, som bl.a. udgiver tabloidavisen 'The Sun' red.), har vist sig at være bedre end kritikerne frygtede for branchen?

"Ja, han har en grundlæggende kærlighed til branchen, selvom han udgiver medier, som mange journalister rynker på næsen af. Wall Street Journal har en oplagsfremgang på 0,01 procent og det næststørste oplag i USA på to millioner eksemplarer. Hans vision er, at gøre den til USA's førende avis og slå New York Times. Han revser de andre aviser for at klynke, men har også et pengestærkt segment som læsere."

I hvilke retninger peger pilene for avisbranchen?

"Alle regionale og mindre lokale aviser er særligt hårdt presset. New York Times har den mest besøgte hjemmeside blandt netaviserne, det er den model alle kæmper for at finde, men der er ingen tvivl om, at den gamle papiravis forsvinder som et masseprodukt," siger Tom Buk-Swienty.

Hør Lasse Jensens interview med Tom Buk-Swienty i 'Mennesker og medier'.

Læs mere
Tribune Companys regnskab for trejde kvartal viser et tab på 124 millioner dollar, sammenlignet med et plus på 84 millioner dollar i tredje kvartal 2007.

Regnskabet vidner også dagbladenes rubrikannoncemarked i frit fald:

Ialt udgør annoncefaldet 19 procent. Annonceindtægter for nationale kampagner faldt 21 procent, eller 30 millioner dollar, rubrikannoncer faldt med 30 procent, boligannoncer med 44 procent, indtægter fra bilmarkedet faldt 11 procent.

Se Columbia Review of Journalisms guide til, hvad de forskellige amerikanske medieselskaber ejer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også