Tvivl om TV 2-tal rykker forhandlingerne

De politiske forhandlinger om brugerbetaling af TV 2 er udskudt til efter nytår. Der er tvivl om, hvilke nøgletal der er de mest retvisende.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.



Der bliver travlhed i det mediepolitiske system i januar, når stort set hele Folketinget skal nå til enighed om en bæredygtig forretningsplan for TV 2.

Dermed er der kun en lille måned at nå til enighed i, inden regeringen den 4. februar skal fremlægge en bæredygtig forretningsmodel for TV 2, som slås med en gæld lige under 1 mia. kr. og tidligere på året midlertidigt måtte låne 500 mio. kr. af staten.

Det var ellers ventet, at partierne i medieforligskredsen, der spænder fra SF til Dansk Folkeparti, ville nå til enighed om en TV 2-løsning inden jul, men det lykkes ikke og må vente til det nye år.

Årsagen er, at der er usikkerhed om TV 2's økonomiske realiteter, og de skal kendes, inden man kan forhandle sig frem.

»Der er nogle tal, vi skal have regnet på. Derfor sker der ikke noget før efter nytår,« oplyser Socialdemokraternes Mogens Jensen.

Økonomisk redegørelse
TV 2 har i samarbejde med Finansministeriet, Kulturministeriet og konsulentvirksomhed PricewaterhouseCoopers ellers fremlagt en redegørelse for økonomien og forslag til, hvordan man atter kan komme på fode igen.

Men samtidig er det meste af tv-branchen i oprør over planerne om brugerbetaling.

Konkurrenterne SBS og MTG mener, at det vil stille markedslederen TV 2 uhensigtsmæssigt meget bedre, mens antenneforeningerne ligefrem hellere ser TV 2 lukke end at betale for kanalen.

Samtidig anser kabeludbydere som Yousee og Teliastofa planer om udelukkende at lade seere med kabel-tv betale TV 2-gildet for at være diskriminerende.

SBS og MTG er endda gået så vidt som at udregne TV 2's økonomi i de kommende tre år, og det tegner et helt andet og positivt billede end det, som TV 2 selv har skitseret.

Blandt de forhandlende partier er der dyb tavshed om, hvor forhandlingerne står. Ikke mindst fordi de er fanget i et dilemma mellem at have lovet et gratis TV 2 til danskerne og en mulig lukning af TV 2 - den sidste mulighed vil samtlige politikere dog strække sig langt for at undgå.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også