Ny sportskanal bygger på tredjesortering

Telenor og Canal Digital overrasker med ugennemsigtig plan om sportskanal, der synes uden stærke rettigheder.
Per Fanefjord Laursen

Sportsmarkedet bliver udvidet, når Telenor og Canal Digital lancerer en sportskanal til sommer. Spørgsmålet er imidlertid, hvor stor en gennemslagskraft kanalen vil få med de rettigheder, Telenor ejer - og kan benytte.

Der synes at være to interesser i bevægelse på én gang: Telenor vil udnytte de sportsrettigheder man købte, som ellers vil være splidt. Samtidig har Canal Digital akut behov for at kickstarte sit afdæmpede abonnementssalg. 

Tabte til Boxer
Telenor, der ejer Canal Digital, købte dele af DR's VM-, OL- og Håndbold Champions League-rettigheder op til udbudet af gatekeeper-rollen tidligt på året.

Markedet har længe spekuleret på, hvorledes disse rettigheder skulle udnyttes, da Telenor tabte gatekeper opgaven til Boxer. Nyheden om, at Canal Digital lancerer en sportskanal til sommer, gør markedet lidt klogere, men ikke ret meget.

Det menes at kanalen bliver en opgradering af en kanal med sport i Canal Digitals portefølje.  Det kunne være DK4 eller Kanal5, omend det er svært at se DK4 ændret til en sportskanal i høj production value, for at berettige den høje pris, der nævnes på 25 kr. + moms.

Det nye projekt fra Canal Digital lover kampe fra SAS Ligaen, VM fodbold 2010 og 2014, Håndbold Champions League og dækning af OL 2010 og 2012.

Uklart hvor tiltrækkende rettigheder kan frigives
Det er uklart, hvor stor og hvor interessant en del af rettighederne, den nye kanal kan benytte, og hvad der skal være på DR. Det står dog klart, at DR skal vise kampe af stor offentlig interesse. Det forpligtede man sig til, da DR i efteråret 2007 solgte til Telenor som led i besparelser.

VM i fodbold i 2010 indeholder 64 kampe. DR beholder de 11 mest interessante, mens Canal Digital råder over 21 kampe -  uden dansk deltagelse.

Der er ikke meldt noget præcist ud om, hvor interessante SAS Liga kampe, kanalen rent faktisk får. SAS-ligaen består af 198 kampe pr. sæson. Telenor ejer sammen med DR ugens 2. og 5. valg, dvs. i alt 66 kampe. DR1 får mindst seks kampe. TV3+ har fortsat førstevalg.

Kilder i branchen undrer sig samtidigt over en pris i den høje kategori på 25 kr. eks. moms. Det giver mening, hvis kanalen skal kapitalisere Telenors investering og afsættes videre til YouSee og Boxer, men det hjælper ikke på Canal Digitals abonnementsalg.

Ingen informationer fra Telenor
Telenors danske repræsentant Per Bendix har ingen kommentarer til de nye planer, og den norske informationschef har heller ikke kommentarer i dag.

Da MediaWatch talte med Ingrid Schiefloe, informationschefen i Telenor, for knap en uge siden, antydede hun flere planer:

MW: Overvejer I at lancere en ny kanal gennem Boxer?

"Foreløbig vurderer vi forskellige alternativer, modeller og muligheder, men vi har ikke bestemt os for hvad løsningen bliver. Vi vil udnytte rettighederne, men på hvilken måde har vi ikke besluttet endnu."

Vil I gå mere ind i markedet for sportsrettigheder?

"Vi vurderer markedet, som er interessant. Telenor har en hvis erfaring med at købe sportsrettigheder helt tilbage til VM 2002. Det var første gang, at vi købte de nordiske tv-rettigheder, så har vi rettigheder til norsk fodbold og nu de danske rettigheder til kampe fra SAS-Ligaen. Det er helt klart et område vi holder øje med."

Så I har ikke mistet interessen for det danske marked, selvom I ikke blev gatekeepere?

"Nej, overhovedet ikke."



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også