AOL satser stort i Danmark
AOL, det tidligere America Online, vil vinde markedsandele i Danmark med store investeringer i en ny annonceplatform.
I oktober købte Ebay Den Blå Avis og Microsoft og Google er allerede betydelige spillere i Danmark.
Nu er AOL også på vej ind på det danske marked, skriver Børsen.
AOL's annonceplatform formåede på kun to døgn i november at skabe en milliard reklamevisninger på internettet til en kampagne for mobilselskabet T-Mobile.
Og det er den slags tal og perspektiver, som kan få den nordeuropæiske direktør for AOLs annoncenetværk Platform-A, Per Kristian Tandberg helt op at ringe.
"Vi kan nå lige så mange forbrugere som et stort tv-program i prime time. Men det koster kun en brøkdel, og du kan ramme målgruppen langt mere præcist," siger han.
AOL har i de senere år fokuseret på bredere aktiviteter, herunder at opbygge at annoncenetværk, hvor forretningsmodellen tidligere var bygget op om selskabets egen succesrige portal.
Tankegangen bag et annonceneværk som Platform-A er kombinationen af en bred dækning med klar målgruppeorientering - såkaldt 'behavioral targeting' - hvor annonceringen rammer målgrupper mere præcist.
"Markedet for online-annoncering er komplekst. Det kan være svært at navigere i," siger Per Kristian Tandberg.
Han peger dog på, at i Norden er internetbrugen langt fremme teknologisk og adfærdsmæssigt.
- Newspaq