Lisbeth Knudsen: Selvmedlidenhed bringer os ikke langt

Krisen får ikke Lisbeth Knudsen til at lukke Århus Stiftstidende og Urban. Stram styring af udgifterne og nye medier som dinepenge.dk skal redde Berlingske Media gennem 2009.
Laura Bøge Mortensen

Først faldt rubrikmarkedet, så faldt Mecom-aktien, og så faldt oplagstallene. De seneste måneders nyheder om Berlingske Media har ikke været rosenrøde. Men det får ikke koncernchef Lisbeth Knudsen til at falde om af bekymring.

”Selvmedlidenhed bringer os ingen steder. Nogle af de mest interessante nye ideer opstår i finansielle krisetider som nu. I stedet er vi nødt til at tænke offensivt. Jeg er ikke en af dem, som siger ’nu er der økonomisk krise i Danmark, så nu graver jeg mig ned’. Derfor gør jeg det stik modsatte.”

Stram styring og nye initiativer
I stedet satser Lisbeth Knudsen på stram styring af koncernens aktiviteter og nøje overvågning af omkostningerne. I 2007 nedlagde hun 350 stillinger og i 2008 røg yderligere 280. I sommer blev de fleste af koncernens aktiviteter samlet under et tag i Pilestræde. Tabsgivende aktiviteter får ikke lov til at leve medmindre de som Urban har en strategisk karakter.

Samtidig med den stramme styring af omkostninger er Lisbeth Knudsen offensiv, når det gælder nye initiativer og nye medier. Senest har Berlingske Tidende lanceret privatøkonomisitet ’dinepenge.dk’, livsstilssitet ’fri.dk’ og micrositet ’dinby.dk’, og de er langt fra de sidste, fortæller hun.

Indtil videre har kombinationen af stram omkostningsstyring og offensiv strategi på nye platforme virket.

”Indtil videre er det gået så godt, at vi har kunnet indhente det, vi har tabt på annonceomsætning. Det har vi opsuget i en proces, hvor vi har været mere effektive og fleksible,” siger Lisbeth Knudsen.

Regnskabet for Århus Stiftstidende skal gå i nul i 2009
Den stramme styring betyder, at hvis Lisbeth Knudsen skal sige ’go’ for nye aktiviteter, så skal der ligge en klar forretningsmodel, som peger i retning af indtjening. Hvis ikke så bliver aktiviteten lukket ned igen.

Snoren har dog forskellige længder afhængig af projektets karakter, forklarer Lisbeth Knudsen.

”Det varierer fra koncept til koncept. ’Dinby.dk’ har lang indkøringstid. Det skal opbygges af brugerne og kommuner, så det tager formentlig et år eller mere. Et site som dinepenge.dk skal have en meget hurtigere indkøringsperiode. Inden for få måneder skal det give pænt afkast,” siger hun.
Hvad angår Berlingske Medias to underskudsgivende forretninger Urban og Århus Stiftstidende, så bliver de ikke lukket. På Århus Stiftstidende har Lisbeth Knudsen besluttet sig for at gennemføre en række ideer og omlægninger, som i stedet skal gøre avisen endnu stærkere.

”I stedet for afvikling går vi ind for udvikling. På den måde sørger vi for en positiv forretning. På Midtjyske Medier og Århus Stiftstidende har vi satset voldsomt på udbygning af digitale områder - for eksempel på nye aktiviteter som www.spotted.stiften.dk.”

Ifølge Lisbeth Knudsen skal udviklingsstrategien forvandle minus til plus i Midtjyske Medier. I hvert fald satser hun på, at regnskabet i 2009 skal gå i nul.

Vi giver ikke Urban op
Samme resultat forventer koncernchefen dog ikke med gratisavisen Urban. Den har en så strategisk position på gratisavismarkedet, at den får lov at leve, selvom indtægterne ikke ligefrem hober sig op.

”Vi mener, at Urban er et godt produkt. Derfor vil vi se Urban udvikle sig videre, og derfor satser vi på, at styrke os på annoncemarkedet og på at billiggøre vores distribution. Det er klart, at det er svært, når gratisavismarkedet går igennem en svær annoncenedgang, men vi har ofret rigtig mange penge på gratisaviskrigen, så derfor har ikke tænkt os at give op.”

Flere mojo-journalister i 2009
Udover den stramme styring med koncernens omkostninger, så satser Lisbeth Knudsen på en bedre udnyttelse af journalisternes tid og fleksibilitet. Det vil hun gøre ved at uddanne ’mojo-journalister’ (mobile journalister).

Mojo-journalister leverer til flere platforme - ofte når de er på farten, og derfor publicerer direkte på nettet via deres bærbare og mobiler. Midtjyske Medier er i gang med at uddanne mojo-journalisterne, og i løbet af 2009 følger journalisterne i Pilestræde med.

Lisbeth Knudsen mener også, at mojo-journalister kan tilføje journalistikken nærhed.

”Vi har behov for at være tættere på læserne og være mere ude i virkeligheden. Vi skal væk fra dele af telefon-journalistikken og mere ud hos kilderne og læserne for at fornemme, hvad der efterspørges.”

Planlægning er alt
Udover de nye mojo-uddannelser så er kodeordet for Lisbeth Knudsen planlægning og arbejdsgange. De skal sikre effektivitet og gøre det lettere for journalister at være på alle platforme.

”Det er utrolig vigtigt, hvordan man tilrettelægger arbejdet, så man bliver dygtig og hardlined på at styrke resurserne. Evnen til at planlægge har altid været undervurderet på redaktionerne,” siger Lisbeth Knudsen.

Researchgruppen udvider
For at skabe overblik og ekstra god planlægning har hun lige siden, hun begyndte som chefredaktør arbejdet med en researchgruppe. Researchgruppen består af 15-20 studentermedhjælpere og et par fastansatte, som samler lister over begivenheder, og indsamler den research, der er kompliceret og tidskrævende for journalisterne. Før hen var researchgruppen kun beregnet til Berlingske-journalisterne, men nu er researchgruppen blevet udbygget, så den kan servicere hele Pilestræde.

Vores strategi er mere langsigtet
Den offensive strategi kombineret med stram styring, virker ganske fornuftig, hvis man kender til Lisbeth Knudsens mål. Det er nemlig ambitiøst.

”Vi vil fastholde positionen som markedsleder på print og samtidig indtage en ledende markedsposition på det digitale område. Vi har sat målsætning om at være det mest innovative og veldrevne mediehus i de kommende år, og det forpligter os til at have meget fokus på at lancere nye ting. I og med ordet veldreven forpligter det os til at være konkurrencedygtige.”

Lige nu er Lisbeth Knudsen sikker på, at Berlingske Medias strategi er mere langsigtet end mange andre medievirksomheder.

”Jeg tror, det er kortsigtet at holde print og web adskilt, og jeg tror, det ender i et resurseforbrug, der er uholdbart i de her økonomiske tider. Samtidig mener jeg, at vi har de mest spændende muligheder for at udvikle journalistikken nu, hvis vi forstår at flytte os fra den gamle tanke med en historie – en kanal, til en historie - mange kanaler."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også