TV-outsourcing skaber millionvækst

Outsourcing af tekniske tv-opgaver kan komme i kraftig vækst som følge af lommesmerter hos broadcasterne og nye tv-satsninger. Når det digitale sendenet i efteråret er fuldt rullet ud, vil et af de nye tilbud til landets seere være Folketingets egen tv-kanal, som politikerne har sikret plads i nettet. Indholdet kommer fra Folketingets talerstol, men den tekniske del er lagt ud i byen - og dermed bidrager kanalen til en hurtigt voksende tendens, skriver Børsen. Den nye kanals infrastruktur er skabt af teknik- og facilitetsselskabet Studios, der ejes af Metronome. "Det er en meget prestigefyldt og vigtig aftale for os," siger Jon Plougmann, direktør for Studios. Den fireårige opgave er mellem 25 og 40 mio. kr. værd, vurderer han. Ordren er toppen af isbjerget på et marked i hastig vækst: Et stigende antal selskaber og organisationer lancerer nemlig egne tv-kanaler, og den tekniske side af sagen lægges typisk ude i byen. De store broadcastere som DR og TV udliciterer i stigende grad opgaver, både på langtidskontrakter og på ad hoc-basis for ikke at skulle opretholde et stort permanent beredskab. Jon Plougmann mener, at den svækkede økonomiske konjunktur kan skubbe yderligere til den udvikling. "Vi kan se, at der er kraftig vækst i udliciteringen, fordi broadcasterne i nogen grad er trængt," siger Jon Plougmann. "Det specielle på teknikområdet er, at det store, langsigtede investeringer, og det er broadcasterne ikke nødvendigvis interesserede i," siger han. - Newspaq
MediaWatch

Outsourcing af tekniske tv-opgaver kan komme i kraftig vækst som følge af lommesmerter hos broadcasterne og nye tv-satsninger.

Når det digitale sendenet i efteråret er fuldt rullet ud, vil et af de nye tilbud til landets seere være Folketingets egen tv-kanal, som politikerne har sikret plads i nettet.

Indholdet kommer fra Folketingets talerstol, men den tekniske del er lagt ud i byen - og dermed bidrager kanalen til en hurtigt voksende tendens, skriver Børsen.

Den nye kanals infrastruktur er skabt af teknik- og facilitetsselskabet Studios, der ejes af Metronome.

"Det er en meget prestigefyldt og vigtig aftale for os," siger Jon Plougmann, direktør for Studios. Den fireårige opgave er mellem 25 og 40 mio. kr. værd, vurderer han.

Ordren er toppen af isbjerget på et marked i hastig vækst: Et stigende antal selskaber og organisationer lancerer nemlig egne tv-kanaler, og den tekniske side af sagen lægges typisk ude i byen.

De store broadcastere som DR og TV udliciterer i stigende grad opgaver, både på langtidskontrakter og på ad hoc-basis for ikke at skulle opretholde et stort permanent beredskab.

Jon Plougmann mener, at den svækkede økonomiske konjunktur kan skubbe yderligere til den udvikling.

"Vi kan se, at der er kraftig vækst i udliciteringen, fordi broadcasterne i nogen grad er trængt," siger Jon Plougmann.

"Det specielle på teknikområdet er, at det store, langsigtede investeringer, og det er broadcasterne ikke nødvendigvis interesserede i," siger han.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også