Vi skruede på en knap vi ikke havde

Peter Brüchmann havde ikke web-tv i tankerne, da han begyndte som ansvarshavende chefredaktør på B.T. - men det fik han hurtigt.

Web-tv og oprettelsen af sports-"vertikalen" i Berlingske Media med Sporten.dk har fyldt mest i 2008 for B.T. og ansvarshavende chefredaktør Peter Brüchmann, der har ordet i dagens afsnit af MediaWatch Julekalender: 

"Hastighed har afgjort haft og har lige nu helt afgørende betydning for B.T. og især bt.dk. Strategi, mål og teknologiske rammer flytter sig måned for måned. Så jeg må derfor pege på to elektroniske punkter – web-tv og sporten.dk – som de to revolutioner i 2008.

Da jeg stod som ny chefredaktør i marts, havde jeg ikke drømt om, at web-tv skulle blive den suverænt vildeste udvikling i 2008. Ja, jeg vidste, at Madsen på Rådhuspladsen havde vilde planer og mange penge. Ja, jeg vidste, at vi skulle skrue op for en knap, vi nærmest ikke havde. Derfor er jeg da også vildt stolt af, at bt.dk på to måneder i efteråret fordoblede vores side-visninger på web-tv på et tidspunkt, hvor vi egentlig var ved at bygge en ny organisation op. Det underholdende i web-mediet, det levende med billeder og lyd betyder, at tabloid-mediet allerede nu er midt i vores næste storhedstid. Kunderne vil underholdes på sites som bt.dk og eb.dk. Og vi bliver bedre og bedre til at gøre det. Web-tv er et pragtfuldt anarkistisk medie, hvor meget mere er tilladt end på ”almindeligt tv”.

Sporten.dk er et stykke dansk pressehistorie. Vi slog tre redaktioner sammen på Berlingske Tidende, B.T. og Urban og skabte på ufattelig kort tid en fusion med store kulturelle og strategiske perspektiver. Vi gik direkte ind og vandt sommeren på både web og på bladsalg med profiler som Morten Olsen, Bjarne Riis, Jørgen Leth og Brian Holm i spidsen. Vi har lært rigtigt meget og kan se, hvordan sådan en butik skal sættes sammen og har undervejs også set, hvordan vi ikke skal gøre. For eksempel kom vi fra land med alt for meget stof, der var identisk fra medie til medie. Det har givet stærke reaktioner, så vi i dag prøver at lave unikke produkter ud fra samme muskelcenter."

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også