Online-optimisme i 2009

Online spåes som det eneste medie annoncevækst i 2009, men mediehuse skal nytænke deres produkter, mener fagmand.
Louise Reseke

(Opdateret) Væksten fortsætter på nettet i 2009, men med formindsket styrke. Internetomsætningen vil stige med 20,4 procent i 2009, lyder den samlede vurdering fra fem mediabureauer, som Mediawatch har bedt om et skøn. Det er betydeligt under de eksplosive vækstrater fra de senere år - ca. 35 procent skønnes for 2008. Men det svarer meget godt til forventingen hos Morten Wagner, der er partner og direktør i Freeway, der bl.a. driver flere online medier, handelspladser og datingportaler, heriblandt Avisen.dk, News.dk og Trendsales.

"Vi forventer, at vi også vil komme til at mærke nedgangen på annoncemarkedet, men vi har ikke mærket den endnu. Jeg mener, der er plads til en vækst på 10-20 procent i 2009 hos os i takt med, men det vil også være en noget mindre vækst, end vi har haft i år,” siger Morten Wagner, der tror, at online medierne generelt ligger i læ af annoncekronernes bevægelse fra print og tv og til internettet.

”Vores forretning er heller ikke 100 procent annoncefinansieret, meget er baseret på abonnement. Vi har også meget forskellige onlineforretninger, der reagerer forskelligt. F.eks. så stormer Trendsales derudaf i øjeblikket og har haft en vækst i efteråret, der har været 60 procent større end sidste år, når det er krisetider, så bliver folk mere interesserede i at handle og sælge de brugte ting, de har liggende i skabene," siger Morten Wagner.

Selvom Freeway ikke har mærket krisen direkte, så er organisationen blevet trimmet i efteråret, og det har bl.a. kostet to stillinger.

"Vi har trimmet organisationen og kigget efter, om der er stillinger, der er overflødige eller kan slås sammen med andre funktioner. Vi har sagt et par stykker op i den forbindelse, men vi har ikke planer om at skære yderligere. Men det er altid en sund øvelse at gå organisationen igennem, synes jeg."

JP forventer yderligere vækst
Hos Jyllands-Posten er optismismen stor. Ifølge direktør for JP Medier, Jens Nicolaisen, har Jyllands-Posten erobret markedsandele på online markedet i 2008, og det, forventer han, vil ske igen i 2009.

"Vi forventer at tage yderligere markedsandele i det nye år. Dels ved at kapitalisere endnu bedre på de eksisterende løsninger, dels ved at få flere produkter på hylden til annoncørerne," siger Jens Nicolaisen, der ud over bannerannoncering også har fokus på sponsorater og samarbejdsaftaler.

"Vi mener, vi kan få yderligere vækst på sponsorater, partnerskaber og bannerannoncering. Med hensyn til rubrikmarkedet er vi på vej med nogle nye løsninger, som vi har en stærk tro på."

Nytænkning påkrævet
Selvom væksten på online fortsætter ufortrødent i 2009, så er der til gengæld flere, der kæmper om annoncekronerne online. Og det stiller nye krav til mediehusene, mener Nicolai Hæggelin, der er stifter af Poets & Plumbers, som udbyder kurser om onlinemarkedsføring. Virksomheden har for nylig gennemført en undersøgelse om annoncørers forventninger til 2009, og den viste, at hele 83 procent regner med at bruge yderligere markedsføringskroner på online næste år.

"Jeg tror, vi i 2009 vil se meget større fokus på performancebaserede aftaler. De er ikke noget de store traditionelle mediehuse gør sig i at tilbyde i dag, men mit bud er, at de vil blive tvunget ud i det, hvis de ikke gør det af sig selv, da mange af deres kunder vil have langt større opmærksomhed på effekten af deres markedsføring," siger Nicolai Hæggelin.

"Krisen gør, at mange kunder marketingcheferne skal kunne retfærdiggøre hver en krone, de bruger, og det kan de bedst med de performancebaserede løsninger. Skal mediehusene ikke tabe andele til især Google og affiliate modeller, der netop er 100 procent performancebaserede løsninger, så må de selv til at tænke i de baner," siger Nicolai Hæggelin, der mener, at de mediehuse, der tænker i nye, mere komplekse online tilbud til annoncørerne har muligheden for at vinde markedsandele i det nye år.

"Affiliate markedsføring og targeting er det interessante. Men det er også komplekse marekedsføringsdiscipliner, der kræver nogle kompetente salgsorganisationer på online-området, og derfor ser vi også, at mediehusene igen er begyndt at samle online salg for sig, fordi det ikke er det samme at sælge til print som til online. Det kræver en helt anden ekspertise," siger Nicolai Hæggelin, der også tror på, at bannerannoncering vil opleve vækst, men ikke den traditionelle af slagsen.

"Den traditionelle flashbanner-annoncering, der afregnes på CPM-basis (pris per 1000-visninger, red.), og som man skyder ud med spredehagl, tror jeg ikke på fremover. Til gengæld vil vi se mere kreative bannerannoncer, der kan give direkte interaktion med brugerne - uden at brugerne skal klikke på dem. De mediehuse, der baner vej for de løsninger, står stærkest i 2009."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også