Online tager andele fra offline i 2009

Annoncekronerne siver fra offlinemedier til onlinemedier næste år, og krisen til trods venter de færreste annoncører et beskåret marketingbudget, viser undersøgelse.
Zandra Damsgaard

Næste år vil langt størstedelen af de danske annoncører, hele 83 pct., styrke indsatsen på onlinemedier, mens kun 17 pct. af marketingbudgetterne vil indeholde en øget fokus på offlinemedier.

Det viser en undersøgelse, som kursusvirksomheden Poets and Plumbers med speciale i digital markedsføring har foretaget blandt sine medlemmer.

”Det underbygger i virkeligheden de tendenser, vi har set de foregående år, og som annoncør vil man også fremadrettet være meget fokuseret på, hvad man får ud af sin annoncering,” siger Nicolai Hæggelin, der er medstifter af Poets and Plumbers, til MediaWatch.

Resultaterne er baseret på flere end100 besvarelser fra salg- og marketingfolk i Danmark, godt en tredjedel af dem fra virksomheder med mere end 200 ansatte og knap en tredjedel fra mindre virksomheder med op til ti ansatte.

Hver femte af undersøgelsens deltagere forventer et i gennemsnit 15 pct. mindre budget i forhold til 2008.

Vækst i direct marketing
Kigger man på, hvilke medier annoncekronerne ventes at tilflyde i 2009, er direkte markedsføring i form af nyhedsbreve tilsyneladende det store hit blandt onlinemedierne.

Næsten en fjerdedel forventer at øge indsatsen på denne platform, men også de ofte udskældte bannerannoncer ser ud til at vinde fremgang. I hvert fald planlægger 19 pct. af undersøgelsens deltagere at øge annonceringen på netop bannerannoncer.

Blandt offlinemedierne kan tv og magasiner ifølge undersøgelsen begge glæde sig til vækst i annonceindtægterne – ifølge undersøgelsen vil annoncørerne nemlig øge deres investering i hver af de to platforme med 19 pct.

Radio og ugeblade er derimod for nedafgående; i hvert fald venter marketingfolkene at bruge blot 4 henholdsvis 2 pct. mere på de to platforme i 2009.

Fokus på ROI
På internettet står også sociale og virale medier til fremgang, hvilket ifølge Poets and Plummers viser, at der er brug for den brede palet af forskellige onlinemedier, og at virksomhedernes fokus på at differentiere sig bliver stadigt større.

Samtidig får den truende lavkonjunktur annoncørerne til at rette fokus skarpt mod return on investment, lyder forklaringen fra Nicolai Hæggelin:

”Mange annoncører vil være fokuserede på at have styr på deres ROI-beregninger, når de kører markedsføring i 2009, og her falder internettet naturligt, fordi man jo kan måle meget af det, man laver. Samtidig kan du ramme meget store dele af målgrupperne på internettet.”

 

Grafikker fra Poets and Plumbers

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også