Qvortrup har styrket Se og Hør

Henrik Qvortrup har været en synlig chefredaktør, som har været modig til at tage slagsmål. Det har været godt for Se og Hørs brand, mener Hans Engell.
Laura Bøge Mortensen

I 2002 blev Henrik Qvortrup udnævnt som chefredaktør for Se og Hør. MediaWatch har spurgt kommentatoren Hans Engell om, hvad Qvortrup har betydet for bladet og branchen.

Hvad har Henrik Qvortrup gjort for Se og Hør?
Han har været guld værd for Se og Hør. På den ene side været synlig chefredaktør, som har givet posten en anden dimension end den havde tidligere. Tidligere chefredaktører var i mange år var i høj grad til det lette, det underholdende og de bare piger. Qvortrup har med sin politiske baggrund formået at forene et hårdtslående ugeblad og bevare sin egen seriøsitet. Han har altså vist, at Se og Hørs chefredaktører ikke kun er til skæg og bare piger.

Samtidig har han også placeret Se og Hør klart i markedet. I forhold til Billedbladet, som er det meget royale ugeblad, der meget ukritisk følger kongehuset, så har Qvortrup placeret Se og Hør med en klar distance til det ukritiske ugeblad, og det har været en fordel. Til sidst så har han med sit jobskiftet bevidst, at Se og Hør ikke er sidste stop i karrieren, og det styrker Se og Hørs brand.

Hvad har han gjort for branchen?
Det har været meget befriende, at han ikke på noget tidspunkt har været flov over sin egen bladjournalistik. Hver eneste gang der har været slagsmål i luften med kendte, kongehuset eller politikere, så har han stået op og været klar til at tage alle diskussioner.
Det har været en fordel for branchen, at han har forsvaret og ikke mindst forklaret sladderjournalistikken.

Hvilken en chefredaktør har Se og Hør brug for nu?
Det er svært at sige. Der er ikke nogen bestemte profiler, som vil passe ind. Valget kan være lige så overraskende, som Qvortrup var i sin tid. Det at lave et begavet ugeblad skal ikke undervurderes. Det er en kunstart, som er uhyre vanskelig, og den bliver ikke mindre vanskeligt, fordi antallet af kendte mennesker i stigende grad opmærksomme, hvilken rolle de har i medierne. Hele gruppen af yngre skuespillere værner om deres privatliv, så det bliver stadig sværere at lave bladet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også