Hjemmesider skal tilpasses brugerne

Et nyt værktøj kan bruges til at skræddersy hjemmesider efter brugernes præferencer – 'multi variant testing' hedder metoden, som webbureauet Hello Group har hentet til Danmark.
Zandra Damsgaard

Klik, klik, klik. Når potentielle kunder bevæger sig rundt på en virksomheds hjemmeside, sætter de elektroniske spor. Ved at følge sporene kan virksomheden finde ud af, om siden skal være blå eller grøn, om billedet skal være stort eller småt og om boksen skal være her eller der.

Det, der skaffer flest kunder i butikken, bruger man ganske enkelt.

Metoden hedder 'multi variant testing' og er netop blevet introduceret i Danmark af reklame- og webbureauet Hello Group, der blandt andre har den falmende mediestjerne Morten Lund i ejerkredsen.

”Recessionen lurer lige om hjørnet. Forbruget falder. Kunderne holder igen. Hvis man skal have succes i dét klima, gælder det om at effektivisere og optimere virksomhedens salgs- og marketingtiltag fra den ene ende til den anden,” udtaler en af de øvrige medejere, Søren Kenner, i en pressemeddelelse.

Med 'multi variant testing' er det muligt at sammenligne for eksempel overskrifter, billeder, tilbud, promotions, grafik, knapper, baggrundsfarver og placering. Herudfra genereres tusindvis af mulige varianter, som på skift vises for nye brugere.

På baggrund af brugernes klik kan systemet udvælge den bedste variant, som ifølge Hello Group i mange tilfælde gør sig flere hundrede procent bedre end den dårligste.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også