Nej tak til reklamer gavner online
Fra den 30. april 2009 er distributører tvunget til at respektere forbrugernes nej tak til adresseløse tryksager, og det kan sætte skub i annonceringen på internettet, vurderer Christian Peytz, der er formand for Foreningen af Danske Interaktive Medier, FDIM.
"Nu begynder vilkårene i den digitale og analoge verden at nærme sig hinanden. Direct marketing på mail kræver en direkte tilladelse fra forbrugeren, men hvis for eksempel supermarkedskæder som Coop opruster med gode tilbud, kan det føre til at flere accepterer katalogerne i deres indbakke," siger han ifølge computermagasinet comon.dk.
Hos Coop oplever man allerede et skifte fra offline- i retning mod onlineannoncering, og den store danske kæde har således oprustet både på hjemmesiden og med e-mails, rapporterer internetmediet.
Christian Peytz mener, at de nye retningslinjer for adresseløse tryksager vil kunne bidrage til en generel revurdering af, hvordan reklamekronerne fremover skal allokeres.