Syv strategier til at overleve krisen

Selvom forbrugsiveren daler i takt med konjunkturerne, er forbrugere stadigvæk nødt til at forbruge, og markedsførere dermed stadigvæk nødt til at markedsføre.
Zandra Damsgaard

Internettet er guld værd i krisetider, og medstifter og adm. direktør i analysevirksomheden eMarketer Geoffrey Ramsey giver i rapporten ’Digital Marketing Now’ sit bud på, hvordan virksomheder kommer igennem den uhyggeligt aktuelle af slagsen.

Strategi 1 – dokumentation
Den evige udfordring for en marketingafdeling er at måle og dokumentere sit eget værd, og det gøres som bekendt oftest ved at måle det kontante afkast af markedsføringsaktiviteterne i form af ROI – return on investment.

I nedgangstider forstærkes dette behov, og selv med et beskåret budget er der en masse, man som markedsfører kan gøre for at vise, at marketinginvesteringerne er hver en krone værd.

Blandt andet skal branding-tiltag på internettet måles og integreres med søgninger for at give et billede af forbrugereksponeringen af og ikke mindst reaktionerne på onlinekampagner. I tråd hermed er man nødt til at nedbryde siloerne mellem online- og offlinekampagner og måle på den integrerede medieeffekt på tværs af platforme.

Strategi 2 – søgninger er stadig gud
Søgninger, eller search, er populært blandt markedsførere, da det repræsenterer markedsføring, som brugeren selv har bedt om. Netop fordi de er relevante for brugeren, opleves søgeresultater ikke som et irritationsmoment.

For virksomheder er fordelene ved søgninger mange, blandt andet fordi klikraten er høj og ofte fører til køb. Platformen er endvidere en af de lettest målbare og giver derfor et klart billede af ROI, ligesom den selvsagt fremhæver virksomhedens brand.

”Hvis markedsførere ikke bruger søgninger, forærer de konkurrenterne handel. Og de øger helt sikkert ikke muligheden for at omvende de mest interesserede mulige kunder,” anfører således Geoffrey Ramsey.

Han kalder søgninger for ”ROI på steroider”, fordi platformen ikke alene giver direkte værdi for markedsføringskronerne, men også genererer en række positive sideeffekter både online og offline.

Strategi 3 – onlinebranding skal med
Hvor mange og gode effekter, der end er ved søgninger, kan disse ikke stå alene. Søgninger skal ledsages af onlinebrandingtiltag i form af eksempelvis bannerreklamer og videoer, også selvom disse er mere vanskeligt målbare.

Mange virksomheder tilskriver ifølge Ramsey søgninger hele æren, fordi det udelukkende er det, de måler på. Og hvis ikke man gør det samme på den brede onlinebranding, kan man da også lige så godt spare sine dyrebare markedsføringskroner:

”Hvis markedsførere har tænkt sig at bruge penge på brandingkampagner online, bør de måle resultaterne, også selvom det koster lidt ekstra tid og indsats,” mener eMarketer-direktøren

Flere undersøgelser viser, at de bedste resultater på internettet opnås, når søgninger og brandingkampagner går hånd i hånd.

Strategi 4 – hold på kunderne
I trange tider handler det mere end nogensinde før om at holde fast på sine kunder. Her er fordelen ved internettet, at folk er der – mere og mere og upåvirket af økonomien.

Tilstedeværelsen i sociale netværk på internettet er et nyt og interessant værktøj med stort potentiale, men også en i internetsammenhænge gammel kending er værd at tage i betragtning, nemlig e-mailen.

Næsten samtlige internetbrugere bruger e-mails, og selvom e-mailen i dag anses som værende sidste års mode, er den et værdifuldt og billigt markedsføringsredskab.

”Markedsførere bør beholde eller styrke deres e-mail-marketingprogrammer. E-mail-kampagner skal målrettes og personificeres som et redskab til at forblive tæt på kunderne uden at bruge en masse penge,” skriver Geoffrey Ramsey.

Strategi 5 – vær troværdig
Troværdighed er varemærkets valuta, mener Ramsey, og ganske som det handler om at fastholde kernekunderne, er troværdighed essentielt for at navigere sikkert igennem den globale storm, der hersker i øjeblikket.

Når økonomien trykker, vil forbrugerne nemlig dels vægte gode tilbud og lave priser, dels søge det sikre i form af varemærker, de stoler på. Derfor er det værste, man som virksomhed kan gøre, at slække på markedsføringen.

Helt grundlæggende skal produktet og servicen være i orden for, at man kan gøre sig fortjent til forbrugernes tillid. Herudover kan virksomheder selv sørge for ”at lytte frem for at tale” – at drosle ned på marketingretorikken og i stedet forsøge at involvere kunderne.

Strategi 6 – skab engagement
Det at skabe engagement blandt eksisterende og potentielle kunder er ikke bare et nøgleord i moderne markedsføring, men i særdeleshed i krisetider, og her er onlinevideo et nyttigt redskab, hvad enten det er virksomheden selv eller brugerne, der leverer indholdet.

Omkostningerne ved at lave internetvideo er selvsagt lavere end ved tv-reklamer, og formatet gør det samtidig muligt for en virksomhed at engagere brugerne direkte.

”Ud over at skabe mindre rod, kortere reklameenheder og en større relevans for målgruppen bør onlinevideo være så uimodståelige, underholdende og/eller informative, at forbrugerne vil byde dem velkommen,” påpeger Geoffrey Ramsey.

Her kan man naturligvis ikke komme uden om virale videoer, som i den rigtige udformning er en effektiv form for markedsføring, idet brugerne selv distribuerer dem.

Strategi 7 – mod på eksperimenter
Den seneste tids økonomiske turbulens og ikke mindst udsigterne til mere har unægtelig lagt en dæmper på mange virksomheders lyst til at eksperimentere med markedsføring. Ifølge Geoffrey Ramsey findes der imidlertid ikke et bedre tidspunkt at gøre det på:

”Der er simpelthen ingen undskyldning for ikke konstant at være eksperimenterende med digitale medier og applikationer. Markedsførere kan læse alt i denne verden, men hvis de ikke selv afprøve en taktik, vil de aldrig vide, om det virker for dem,” pointerer Ramsey.

Internettet gør det muligt lynhurtigt og uden de store omkostninger at justere eller helt droppe eksperimenterne, og det er derfor kun kreativitet og fantasi, der sætter grænsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også