'Nej tak til reklamer'-reglerne strammes

Fra næste forår bliver reglerne for adresseløse tryksager mere restriktive for distributører og annoncører.
Zandra Damsgaard

Mange danskere har fejlagtigt troet, at de ved at sætte takke nej til reklamer eller tryksager har haft magten over deres egen postkasse. Sådan har det ikke været hidtil, men det bliver det fra den 30. april næste år, hvor nye retningslinjer for adresseløse tryksager træder i kraft.

”Med denne aftale sikrer vi, at borgerne får bedre mulighed for at sige fra over for uønskede reklamer og gratis aviser. Som forbrugerens minister ser jeg positivt på, at borgernes frie valg nu styrkes, så de ikke alene kan sige nej til reklamer, men også til gratisaviser, hvis de ikke ønsker at modtage dem,” udtaler økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen i en pressemeddelelse.

De nye retningslinjer er forhandlet på plads af Forbrugerrådet, Post Danmark, Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder og en række andre erhvervsorganisationer med Økonomi- og Erhvervsministeriet og Transportministeriet på sidelinjen.

Både afsendere af adresseløse forsendelser og distributører skal respektere de to ordninger, som Forbrugerrådet kalder ”en stor sejr for forbrugerne”.

”De nye retningslinjer er et vigtigt skridt for at forbedre forbrugerbeskyttelsen på området, fordi vi forventer, at den brede opbakning betyder, at ordningerne kommer til at fungere effektivt i praksis. Der er derfor efter min opfattelse ikke længere behov for lovgivning,” siger ligeledes forbrugerombudsmanden Henrik Øe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også