Annoncører skal turde bruge mobilen

Markedsføring via mobiltelefonen har et kæmpepotentiale, men mange tøver med at udnytte det. Ny bog forsøger at klæde annoncører på til mobilmarketing.
Zandra Damsgaard

I 2007 talte danskerne i mobiltelefon i næsten 8,9 milliarder minutter, og tallet stiger stadig. Hver dansker ejer i gennemsnit 1,14 mobiltelefoner, og langt de fleste har det lille apparat tændt døgnet rundt.

Alligevel er mange annoncører afventende i forhold til at bruge mobiltelefonen til at komme i kontakt med kunderne – ikke af etiske årsager eller af uvilje, men fordi de simpelthen er i tvivl om, hvordan man griber det an.

Det oplever i hvert fald forfatterne til ”Mobil marketing – en håndbog”, som med en overskuelig gennemgang af de mobile medier og muligheder, brugertyper og statistik henvender sig til alle med interesse for mobilmarkedsføring.

”Vi har været ude ved mange bureauer og marketingafdelinger, som egentlig gerne vil prøve, men som ikke helt tør. Mobilmarketing bliver tit skubbet i baggrunden til fordel for en tv-kampagne, for det kender man,” siger initiativtageren til bogen, Jacob Saugman, til MediaWatch.

Han arbejder som projektleder i TS Mobile, der er Telecom Scandinavias afdeling for mobilmarketing, og har sammen med tekstforfatter og konceptudvikler Anne Sofie Hammer skrevet håndbogen, som udkommer den 2. december.

En del af porteføljen
Markedsføring via mobiltelefonen skal dog ikke ses som et alternativ til for eksempel tv-reklamer, påpeger Jacob Saugman. Men det er et rigtigt godt supplement til snart sagt alle platforme:

”Bogen skal blandt andet vise, at der er mulighed for at optimere de nuværende reklamer til en pris, der er væsentlig lavere end for eksempel en tv-reklame. Mobilen kan skabe involvering og fungere alene, men ofte skaber den også værdi til andre reklamekanaler,” forklarer han.

Undersøgelser viser, at 43 pct. af danskerne ville være positive over for reklamer på mobiltelefonen, hvis de for eksempel fik eksklusive nyheder eller musik til gengæld, argumenterer bogen.

”Der er et kæmpemarked i og med, at alle har en mobiltelefon på sig. Det mest personlige medie, du har i dag, det er mobiltelefonen – du kan fange forbrugeren lige i den situation, hvor han ser reklamen,” siger Jacob Saugman.

Involverer brugerne
Her er det imidlertid også nødvendigt at kende sine kunder, så man kan målrette den mobile markedsføring. Bogens forfattere skelner mellem mobile freaks, den gennemsnitlige yngre bruger, den praktisk anlagte ældre bruger, og tekno-brugeren/entusiasten.

Nogle er selvsagt mere villige til at involvere sig end andre, og mobilmarkedsføring handler derfor i lige så høj grad som alle andre former for moderne markedsføring om at skabe værdi for brugeren. Ganske som annoncører kan bruge mobilen til ’direct marketing’ ved at sende skræddersyede reklamer ud, kan den også bruges som et nyttigt værktøj for kunden:

”Med mobilen kan du for eksempel aflæse en stregkode på et stykke tøj i en forretning og så få en masse ekstra informationer om det stykke tøj direkte på din skærm. Stregkoden forbliver den samme, men annoncøren kan til enhver tid ændre indholdet bagved,” fortæller Jacob Saugman.

Er kun begyndelsen
Bogen indeholder blandt andet en ordliste med forklaringer på de mest gængse udtryk ud i den mobile kommunikationsverden. For selv om man ved, hvad SMS og indholdstaksering er, kan det godt være, at udtryk som ’smartcode reader’ og RFID giver rynkede pander.

Danske annoncører forventer ifølge forfatterne en omsætningsvækst i mobilmarketing på 48 pct. i år, men succes med mobilmarketing kræver først og fremmest, at man sætter sig ind i mulighederne og teknologien.

”Det her er ikke noget, man skal være bange for at bruge – man skal bare vide noget om det. Og vi er stadig kun startfasen,” beroliger Jacob Saugman.

Først for nyligt er danskerne ifølge forfatteren begyndt rigtigt at tage det mobile internet til sig, og dette oplever nu samme udvikling som det almindelige internet med alt, hvad det indebærer af bannerannoncer og kreative eksperimenter.

Se Jacob Saugmans fem gode råd om mobilmarketing her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også