Anders Kronborg: Nedskæringer nødvendigt

De dystre udsigter på annoncemarkedet er den direkte baggrund for at nedlægge op mod hver fjerde stilling på MetroXpress og 24timer.
Louise Reseke

Efter et bestyrelsesmøde i dag hos MetroXpress med bestyrelsesformand Anders Kronborg i spidsen bliver op mod hver fjerde medarbejder på MetroXpress og 24timer nu fyret. Så sorte tegner skyerne over annoncemarkedet og budgetterne for 2009.

"Vi har planlagt nedskæringerne igennem længere tid i forbindelse med budgetlægningen for 2009. Vi kan jo se, at det ikke ser særlig kønt ud på annoncemarkedet, og det er det, vi lever af. Det er den samme kedelige historie om konjunkturnedgang og finanskrise," siger Anders Kronborg, der er bestyrelsesformand for MetroXpress A/S.

Det er kun to måneder siden, at MetroXpress, 24timer og Urban kunne juble over Nyhedsavisens lukning med udsigt til et mere lukrativt og mindre konkurrenceunderdrejet marked. Det har de internationale konjunkturer imidlertid sat en stopper for og i stedet står den altså nu på nedskæringer.

Hvor langt rækker de nedskæringer, I foretager nu?
"Vi regner med, at dét vi gør nu, er nok til, at vi kan få en sund økonomi i 2009. Med det marked, vi har i øjeblikket, er der ingen garantier, men vi skærer nu, så vi får en omkostningsbase, der gør, at vi drive begge aviser videre på fornuftig vis," siger Anders Kronborg.

Flere iagttagere peger på, at 24timer vil lukke - vil det alt andet lige ikke være billigere at fusinere helt og drive én fremfor to aviser?
"Nej. Vi har kun et læser-overlap mellem de to aviser på 16 procent, og det er langt billigere at drive avis nr. to, når man kan bygge den "oven på" en anden avis. Det handler først og fremmest om, at det giver besparelser på distributionen. Det er billigere at nå én mio. læsere med to aviser, end det er med én avis, som Nyhedsavisen forsøgte, og det er ren logik," siger Anders Kronborg.

Vil der ske lignende nedskæringer i Metro International?
"Det udtaler vi os ikke om som børsnoteret selskab. Men det er klart, at vi er nødt til at kigge på de enkelte annoncemarkeder og være opmærksomme de steder, hvor det ser sløjt ud."

Hvordan vil du karakteriserer markedet i dag?
"Det helt karakteristiske er, at sigtbarheden er meget dårlig. Det er ikke til at forudsige, hvordan markedet ser ud om to måneder. Vi kan se 14 dage frem, men ikke meget længere. Det er det marked, vi er i. Men det minder meget om markedet under den seneste krise i 2001 og 2002. Derfor skærer vi nu, så vi kan drive begge aviser fornuftigt videre," siger Anders Kronborg, 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også