Mediestøtte - også til online medier

Mediestøtten skal ikke begrænses til medier, der udgiver avis, mener både V og S - og en skare tilhørere på årets Fagfestival.
Laura Bøge Mortensen og Louise Reseke

Det var som om, at deltagerne på Dansk Journalistforbunds Fagfestival i Odense ikke helt syntes, at diskussionen om fordelingen af mediestøtten var så spændende igen. På trods af, at der er tale om 6,4 milliarder kroner årligt, var kun 28 mænd og kvinder (inklusiv teknikkere) mødt op til sessionen 'Fordel mediestøtten' med professor på CBS Anker Brink Lund og chefredaktør på MediaWatch, Ole Nørskov.

Efter et kort oplæg fra Anker Brink Lund om, hvordan støtten ser ud nu, havde publikum mulighed for at diskutere nye forslag og derefter stemme om forslagene. Den højst urepræsentative afstemning viste, at dét, der var størst enighed om, var, at mediestøtten ikke kun skal gives til medier, der udgiver avis, men f.eks. også til rene online medier. Det mente tre ud af fire tilhørere. Mediestøtten skal altså være uafhængig af, hvilken platform mediet publiceres på.

V og S for
Det synspunkt gik igen på Fagfestivalens medietopmøde på andendagen, hvor venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby og Socialdemokratiets Mogens Jensen var blandt paneldeltagerne.

"Jeg er ikke klar til at lægge mig fast, men det handler om, at man skaber samme vilkår. De store dagblade bruger også støtten til at udvikle nye medier med net-tv og podcast. Dem, der ikke laver avis i dag, kan ikke få støtte. Det er en skævvridning, som vi er nødt til at kigge på," sagde Ellen Trane Nørby ifølge Journalisten.dk - et synspunkt hun tidligere har slået til lyd for på konferencen New Media Days.

Støtte skal ændres
Tilbage til afstemningen, så var den overvejende holdning blandt de fremmødte, at mediestøtten skal bevares - men at den skal se anderledes ud. En holdning de også delte med poltikerne på Medietopmødet. Sværere var det at nå enighed om, hvordan støtten så skal se ud. Men som en glad Anker Brink Lund sagde efterfølgende:

”Det her illustrerer vanskelighederne i debatten, fordi vi kommer ud i smagsdommeri og konkurrenceforvridning.”


Resultaterne af mini-afstemningen om mediestøtten ses her:

1. Mediestøtten skal være uafhængig af platforme

76 % = ja

2. Mediestøtten skal følge antallet af journalisterne på mediet

16 %= ja
68 % = nej

3. Tilgængelighed skal være en betingelse for at få mediestøtte

6,6 % =ja
53,8  %= nej

4. Mediestøtte skal også gives til fritstående medier uden annonceindtægter

45,8 = ja
20,8 % = nej

5. Avisabonnement skal være fradragsberretiget:

36,6 = ja
42,2 % = nej

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også