10 gode råd til annoncører i nedgangstider

Fasthold medieinvesteringen - til bedre priser. MediaWatch har samlet 10 gode råd til markedsførere.
Ole Enggaard

Den verdensomspændende nedtur er for alvor kommet til Danmark. EU-kommissionens rapport 'Economic Forecast' estimerer recession i 2009 i Danmark. Et fald i BNP på knapt en procent er de dystre udsigter. Prisen betales af de danske familier, der ud over at se friværdierne smuldrer også må se opnåede lønforhøjelser forsvinde i øgede udgifter. Efterspørgslen på vare og serviceydelser vil falde. Men hvordan agerer man som annoncører bedst i nedgangstider? MediaWatch har samlet 10 gode råd:

1. Fasthold din medieinvestering

Dine konkurrenter vil sikkert spare sig ud af krisen. Din ’share of voice’ stiger og dermed sandsynligheden for, at kunderne vil vælge dine vare. Du vil vinde markedsandele og komme styrket ud af krisen, når vinden vender.

2. Få bedre priser på din medieinvestering
Udnyt at tv-stationer, dagblade og on-line medier mister omsætning. De sælger alle ferske varer, der intet er værd i morgen. Bliv deres bedste ven i nøden. Forpligt dig til mindre, men fasthold din omsætning. Din ’frie’ investering kan du udnytte, når medierne har allermest brug for pengene. Både medierne og du bliver vindere.

3. Vær ekstra god ved dine forbrugere
Når beslutningen om at købe dit produkt er taget, og pengene er fremme, så giv lidt ekstra. Mere til samme pris, bedre indhold eller blot en god oplevelse. Du får både prøvekøb og genkøb.

4. Få bedre aftaler med dine leverandører
Den pris, du betaler for dit samarbejde med reklamebureauet og mediebureauet, kan du med fordel genforhandle i nedgangstider. Du spare her og nu, og du kommer ud af recessionen med bedre aftaler end dine konkurrenter. Til gengæld nyder leverandørerne godt af, at du fastholdter din omsætning i dårlige tider.

5. Få bedre aftaler med dine distributører
Hvis du fastholder din medieinvestering, og i bedste fald forbedrer din afsætning og markedsandel, så er det kun rimeligt, at distributøren reducerer sit dækningsbidrag. Prisreduktion kan komme forbrugeren til gode og yderligere øge omsætningen.

6. Styrk din organisation
Dine konkurrenter må måske afskedige, vær opmærksom på gode ledige medarbejdere. Du kan få den bedste hjælp, nu da du har brug for den, og medarbejderne nyder godt af din ansættelse.

7. Vær opfindsom
Smag og behag ændrer sig med tiderne, men med højere hastighed i nedgangstider. Vær parat tll omstilling. Introducer nye produkter eller lav line-extension af din eksisterende portefølje. Tjen penge på nedgangstiderne.

8. Køb nye produkter eller virksomheder
Dine konkurrenter er måske ikke så dygtige som dig. Hvis du er opmærksom, kan du gøre et godt køb. Du spreder din risiko og opnår stordriftsfordele.

9. Markedsfør din succes
Fortæl journalister, og alle andre, der vil høre om dine fortræffeligheder. I nedgangstider vil de fleste gerne høre om dem, det går godt. Medierne får en god historie, og du får omtale.

10. Vær positiv og optimistisk
Glem sortsindet - dine medarbejdere vil være mere loyale og arbejde for din succes, hvis du bevarer dit drive. Dine leverandører og distributører vil hellere samarbejde med dig og tjene deres og dine penge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også