Valgdækning sætter nye standarder

De danske mediers valgdækning får ros fra ekspert Mark Blach-Ørsten. Det er begyndelsen på en ny udenrigsdækning, mener han.
Laura Bøge Mortensen

Internettet vinder valget i USA. Sådan er overskriften på en anden artikel på MediaWatch i dag. Egentlig kunne den samme overskrift også gå til denne artikel, hvis man altså bare skiftede ’USA’ ud med ’Danmark’.

Kendetegnende ved den seneste valgdækning i Danmark er nemlig, at nettet har optimeret mediernes mulighed for at producere bedre og mere udenrigsstof, forklarer Mark Blach-Ørsten, lektor på Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på RUC.

Ros til den danske dækning
Generelt roser Mark Blach-Ørsten de danske mediers dækning af valget.

”Der har været meget godt, og vi har fået mere baggrund end tidligere. I stedet for en stor mængde telegrammer har vi på avissiden fået stemningsmættede reportager og dybdeborende artikler”, siger han.

Nye standarder
Egentlig har valgdækningen været så overbevisende at Mark Blach-Ørsten ser den som begyndelsen på en ny måde at dække udenrigsstof på:

”Vi har globaliseret nyhedsdækningen og vist, at de største nyheder ikke er danske. Førhen har man målt kvalitet efter mængden af udenrigsnyheder, og tæller man efter, er det gået nedad. Med de nye medier tror jeg, vi ser begyndelsen på en ny udenrigsjournalistik”.

News og Update øger dækningen
Spørger man Mark Blach-Ørsten, hvordan valgdækningen i 2008 adskiller sig fra valgdækningen for fire år siden, er der flere faktorer, som spiller ind.

Helt åbenlyst er dækningen blevet mere massiv, fordi TV 2 News og DR Update især har fokuseret på valget i fladerne.

Nye medier er billigere
Det mest epokegørende er nu engang de nye medier, forklarer Mark Blach-Ørsten. Før i tiden var det en dyr affære at dække udenrigsstoffet, men i dag er det blevet billigere.

”I gamle dage kostede det kassen, hvis du sendte en mand til Bruxelles. Du fik ikke meget ud af manden set ud fra et produktionssynspunkt. I dag kan korrespondenter levere hele tiden, fordi de har hurtigere net og bedre mobilforbindelse”, siger han.

Samtidig gør ’parachute journalism’ begivenheder som amerikansk valg en hel del billigere for medierne. Parachute journalism betyder, at journalister opholder sig kortere tid i en by – ligesom vi tit ser det med Ulla Terkelsen, som altid befinder sig i et nyt brændpunkt.

I forhold til fastboende reportere er parachute journalism en langt billigere måde at skaffe udenrigsstof, fordi det sparer medierne udgifter til for eksempel bolig. I denne valgdækningen har det ikke bare været tv-medierne, som har anvendt parachutejournalister, men også webmedierne, og det er et massivt gennembrud, forklarer Mark Blach-Ørsten.

Nettet er bedst
Udover de produktionsmæssige fordele har nettet de sidste par måneder vist sig at være mange danskeres foretrukne sted, når de skulle opdatere sig op valget. Mark Blach-Ørsten forklarer tendensen med at en stor del af netbrugerne er unge, som i forvejen interesserer sig for globale begivenheder. Samtidig har teknologien opgraderet mængden af billeder og video på nettet. Hvis bare det er aktuelt, så folk villige til at se en video fra en mobil, selvom det er dårlig kvalitet.

Det er først nu det begynder
På trods af at mange føler sig overmættede med amerikansk valg, håber Mark Blach-Ørsten på, at medierne vil fortsætte den høje interesse for udenrigsstof.

”Ligesom Obama sagde i sin tale, så er det først nu, det begynder. Vi står overfor presserende globale problemstillinger. Vi har mulighed for at sætte globaldagsorden, så derfor må vi håbe, at medierne holder fast”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også