TV 2 vandt arbejdssejr

Ingen revolutioner i valgdækningen, men TV 2 sastede mest og fik samlet set mest ud af sin dækning på tv og web.
Per Fanefjord Laursen

De tv-stationer, der tirsdag aften gik ind i kampen om dækningen af det amerikanske valg, havde generelt ikke de store revolutionerende nyskabelser til seerne.

DR2 ryddede fladen for valget frem til kl. 23.00, og TV 2 lod TV2 News løbe med opgaven frem til kl 23.00. Nyt var også, at Tv2 News kunne træde til, for kanalen fandtes ikke i 2004.

Valget havde klart interesse i befolkningen, viser en særlig kørsel af seerdata, som Mediaedge:cia har udført for MediaWatch. Den gennemsnitlige sening steg med 18 minutter i forhold til en normal hverdagsaften.

TV 2 valgte at sætte flest tv-ressourcer ind på dækningen, og havde med News mulighed for det.

DR2 foldede DR Udland ud til en længere flade, hvilket dog ikke gav gevinst målt i seere. DR2 har normalt en share på 5,2 procent, men faldt til 4,2 i tidsrummet. DR1 dækkede ikke valget tirsdag aften, men lod DR Update følge begivenhederne senere. DR Update sendte valg fra klokken 23.00 tirsdag aften - og fra kl. 00.55 sammen med DR1. Det gav til gengæld DR Update markant medvind. I tidsrummet kl 00.00 til 02.00 mangedoblede Update sin andel.

"Opsummerende kan man vel sige, at TV 2 og News fik mest ud af de mange ekstra seere, det amerikanske valg trak til tv-skærmen, fordi de aften og hen over natten satsede mest," siger Tv-researcher Michael Jensen, Mediaedge:cia.

"DR Update blev også profilereret af valget og vandt stor procentuel vækst, men det var altså baseret på meget små tal."

Som et særligt feinsmecker supplement indgik DR en aftale med den amerikanske public service-station National Public Radio, om at radioen overtog DAB-kanalen DR Politik fra den 20. oktober og frem til og med den 11. november.

Natlig seeropgør
Flere af valgets afgørende begivenheder udspillede sig om natten dansk tid, hvor konkurrencefeltet var DR1, TV 2 og News.

DR1 sendte valgnatdækning fra kl. 00.55-06.00 med det amerikanske tv-network CBS og nyhedsopdateringer fra DR Updates redaktion i DR Byen og DRs korrespondenter i USA. Fra kl 6.00 sendte DR1 direkte til 10.00 med resultater.

Det blev dog TV 2, der støvsugede seerne. TV 2 åbnede et dansk live studie og dækning, der blev samsendt med TV2 News fra kl 23.00 til 7.00.

Online var supplement
Parallelt med tv-dækningen satte de førende danske nyhedsinternetsites ind med dækning hen over dag og nat. Det tiltrak cirka dobbelt så mange brugere på de fem største danske nyhedssites i forhold til natten inden, men brugertallene er dog beskedne. 

Ligesom i dagstimerne scorede eb.dk førstepladsen med lidt over 4000 brugere i timeslottet 03-05. Natten før besøgte cirka 3000 siden.

2. pladsen fik tv2.dk med cirka 3100 brugere i det samme tidsrum. Det var over dobbelt så mange som natten før. Dermed er tv2.dk den side,
som har opnået størst stigning i brugere på valgnatten sammen med politiken.dk.

Selvom brugerne i højere grad benyttede sig af tv-dækningen på valgnatten, har nettet i stort omfang været attraktivt, når de skulle
opdatere sig om de to amerikanske kandidaters kamp op til valget.

Politikens digitale mediechef Michael Arreboe fortæller, at politiken.dk har haft stor succes med valgdækningen på nettet. De to
dage op til valget var 37 procent af alle sidevisninger på pol.dk valgrelaterede. Hvad effekten af den høje interesse bliver, er han dog
ikke sikker på endnu.

"Når vi dækker store begivenheder intenst, får vi altid nye brugere, men det er ikke til at sige endnu, hvor mange der bliver ved med at
klikke sig ind. Som regel er der nogen, der hænger ved, siger Michael Arreboe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også