Norsk krise truer danske magasinudgivere

Der er udsigt til minus på det norske mediemarked i 2008. Det får konsekvenser for store danske ugeblads- og magasinudgivere.
MediaWatch

Magasinforlag som Egmont og Aller sidder solidt på strategiske markedspositioner i Norge. Et marked der i årets første seks måneder voksede med tre procent, men nu går et minus i møde.

De mørke udsigter i Norge skyldes en forværring af den norske annoncekonjunktur på grund af olieprisfald og finanskrise.

"Det er gået meget hurtigt nedad, fordi den økonomiske konjunktur bliver svagere, og vi samtidig har fået det kraftige børsfald," siger Dag Sletmo, medieanalytiker hos investeringsbanken ABG Sundal Collier i Oslo til Børsen.

Nordmændene må også indstille sig på faldende annoncemarkeder til næste år.

Det kan Norges største udgiver af ugeblade og magasiner, Egmont-ejede Hjemmet Mortensen, mærke.

"Vi har kunnet mærke det på annoncesiden på det sidste," siger Kjeld Lucas, direktør for Egmont Magasiner til Børsen.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også