Fyens Stiftstidende relanceres
Fyens Stiftstidende er i fuldt sving med en større omlægning af avisen, der blandt andet indebærer nyt design og ny indholdsmæssig profil.
Siden Per Westergård i februar indtog chefredaktørstolen på Fyens Stiftstidende, har den ikke stået stille på udviklingsfronten.
Han har blandt andet iværksat en læseundersøgelse, der viser, at læserne gerne vil have lokalstof, men også perspektiv og udsyn, der rækker ud over, hvad Ritzau har i posen. Og det retter avisen sig nu efter:
"Vi skal styrke vores egen evne til at brede nogle Fyn-historier ud til at være mere universelle, men også at gribe ind i nogle landshistorier eller for den sags skyld internationale historier og bringe dem ned i en fynsk sammenhæng," siger Per Westergård ifølge Nyhedsbrevet Dansk Presse.
Det vil i høj grad påvirke avisens 1. sektion, der på sigt skal indeholde flere "coverstories" i det daglige samt mere temajournalistik i løbet af året.
For avisens 170 journalister betyder det, at de i højere grad end før skal sætte dagsordenen med "aktiv og løsningsorienteret" journalistik og blandt andet arrangere høringer og borgermøder.
"Jeg tror på, at vi som regionalavis på Fyn skal bevæge os udover kun at være dem, der kritiserer de andre. Vi skal aktivt turde gå ud og tage et medansvar for den større samfundsudvikling på Fyn. Ikke kun på den problemorienterede måde, men også den løsningsorienterede måde," siger chefredaktøren.
Læserne kan opleve avisens ændringer den 1. februar i form af nyt design og nyt format, hvor størstedelen af avisen vil blive omlagt til tabloidformat.
- Newspaq