Analytiker: Bedre at sælge Berlingske

Køberne flokkes om norske Edda Media, men Berlingske er et bedre frasalg for Mecom, mener den norske professor i medieøkonomi Rolf Høyer.
Tine Brødegaard Hansen

Flere danske iagttagere peger på, at et Mecom-salg af norske Edda Media, tidligere Orkla Media, vil løsne de økonomiske tommelskruer på koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen. Det gælder også professor i medieøkonomi ved Handelshøyskolen BI i Norge, Rolf Høyer. Spørgsmålet er imidlertid, om Mecom har tid til at vente på det rette bud, eller om prisen i den nuværende økonomiske situation bliver for lav til, at salget kan betale sig for Mecom.

"Et salg af Edda vil klart dæmpe presset på at likvidere Berlingske. Men jeg vil imidlertid tro, at Mecom hellere vil af med Berlingske end Edda Media," siger Rolf Høyer, der kalder Berlingske Media en dårlig investering, som daværende Orkla Media købte for dyrt.

"Berlingske kom ind i koncernen som en dum investering, Orkla Media gjorde under Jens P. Heyerdahls ledelse, og som hele tiden har været en totalt mislykket forretning, uden større håb om radikal forbedring," siger han.

Nogle af de interesserede købere har ønsket at byde på dele af Edda Media, men det ville formentlig blive en dårligere handel end et samlet salg, vurderer Rolf Høyer.

A-pressens koncernchef Even Nordstrøm siger til Kampanje.com, at udviklingen i mediemarkedet i tredje kvartal har været brutal. Det får A-pressen til at kigge endnu nærmere på strategiske samarbejder, især på det digitale medieområde.

Han melder også ud til Kampanje.com, at det er hele Edda Media, der er interessant.

Samtidig er Edda Media en af Mecoms gode forretninger, så salgsprisen skal nødvendigvis overstige de indtægter, det norske mediehus ellers giver sin ejer.

Ifølge Rolf Høyer er de tre mest sandsynlige aktører, der, understreger han, forsigtigt har antydet deres interesse for at købe dele af eller hele Edda Media og stadig er med i kapløbet følgende:

A-pressen
Umiddelbart er norske A-pressen det mest oplagte valg. De har den finansielle kapacitet og Eddas aviser passer strategisk godt ind i deres portefølje. Til gengæld er de forsigtige og afhængigt af de økonomiske konjunkturer, har Mecom måske ikke råd til tålmodighed.

Berner-gruppen
Berner-gruppen har ambitionerne i orden, men de er omvendt proportionale med deres finansielle kraft, siger Rolf Høyer. Jens P. Heyerdal, der står i spidsen for gruppen, har ikke penge nok til at pressen overtagelse af hele Edda igennem og ingen norsk bank vil bakke op om et sådant eventyr.

Polaris Media
Polaris Media har offentligt erklæret, at de vil give et bud på et par af Edda Medias aviser. Men Mecom er ikke interesseret i at sælge enkelte aviser med mindre budet er virkelig højt. Polaris Media har dog også signaleret, at de vil komme med et tilbud, som Mecom "can't refuse". I Rolf Høyers ører lyder det ikke særlig realistisk, for Mecoms vedkommende er Edda Media mere værd samlet end splittet op i enhederne.

Mediekoncernen Schibsteds interesser er repræsenteret i Polaris Media. Det norske medietilsyn har påbudt Schibsted at sælge sin ejerpost i Adresseavisen og at sælge sig ned til en ejerandel af Harstad Tidende Gruppen A/S på 40 pct. før fusionen mellem de to selskaber kunne godkendes, skriver Kampanje.com.

Om mediegrupperne
A-pressen ejer helt eller delvist 50 lokal- og regionalaviser, inklusive tillhørende netaviser, trykkeri, lokalaviser og lokal-tv. Derudover har A-pressen en aktiepost på 50 pct. i norsk TV 2, de øvrige 50 pct. ejes af Egmont. A-pressen blev refinansieret af LO i 1990 og omdannet til koncernselskab med LO og Arbeiderpartiet som største ejere.

Berner Gruppen har aktiviteter inden for avis, digitale medier, trykkeri, ejendom og investeringer. Berner Gruppen ejer Dagbladet, Norges tredjestørste avis. Koncernchef er Tore Stangebye. I 2007 blev årsresultatet efter skat på 32,6 mia. norske kr.

Polaris Media er en integration af de to selskaber Harstad Tidende Gruppen A/S og Adresseavisen ASA. I 2007 havde selskaberne en omsætning på 1,3 mia. norske kr. I alt har Polaris Media 12 aviser med digitale services, to radiostationer, to lokaltv-stationer og tre trykkerier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også