Fordobling i nej tak til reklamer

Hver femte danske husstand siger nu nej til reklamer.25 pct. af nej-sigerne oplever dog, at deres nej jævnligt ignoreres.
Charlotte Beder

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

I starten af 2006 sad der mindre end 298.544 klistermærker med et nej tak til reklamer på danske postkasser. I dag sidder der mere end 570.000.

Det svarer til næsten hver femte danske husstand.

Det er især borgere i Region Hovedstaden, der siger nej.

Her har 21 pct. vendt reklamerne ryggen, mens nordjyderne med kun 11 pct. nej tak er mere begejstrede for tilbudsaviserne, viser en undersøgelse fra Synovate.

Post Danmark forklarer den markante vækst med fremkomsten af gratisaviserne:

»Derudover har kritikken, der har været af nej tak-ordningen øget antallet,« siger vicedirektør Anders Due.

Nej tak-ordningen er blevet kritiseret, fordi den ikke forhindrer danskere i at få reklamer ind af brevsprækken.

Ingen sanktioner
Det er nemlig afsenderen selv, der bestemmer, om man vil respektere nej'et, og der er ingen sanktion over for dem, der ikke efterlever ønsket.

Derfor oplever hver fjerde dansker med et nej tak-skilt på postkassen, at deres nej med jævne mellemrum ikke overholdes.

Den store vækst i antallet af nej-sigere får butikskæderne til at gå nye veje.

Alternative medier
»Vi forsøger at udvikle alternative medier. Vi satser især meget på nettet og på at få folk ind på vores elektroniske tilbudsaviser ved hjælp af konkurrencer og aktiviteter. Både for at komme bredere ud, og fordi det er billigere for os,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også