Danskerne er trætte af reklamer

Rapport foreslår loft over antallet af reklamer pr. husstand, og det splitter politikere.Forbrugerombudsmanden på trapperne med mere effektiv "Nej tak til reklamer"-ordning.
Charlotte Beder

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

To ud af tre danskere mener, at stakken af reklamer på dørmåtten er blevet alt for stor. Også selv om lige så mange jævnligt læser i de kulørte tryksager.

Det viser en rapport, som Synovate har lavet for Færdselsstyrelsen.

Derfor anbefaler rapporten at se på, hvordan mængden af reklamer kan holdes nede:

»Da 68 pct. af alle borgere mener, at de modtager for mange eller alt for mange reklametryksager, giver det grund til at overveje at regulere mængden af reklametryksager.

Dette kunne eksempelvis gøres ved at indføre et loft på, hvor mange reklamer en husstand må modtage,« står der i rapporten, som Morgenavisen Jyllands-Posten er kommet i besiddelse af.

42 kg reklamer om året
I 2003 fik hver husstand mere end 42 kg reklamer om året, viser tal fra Miljøstyrelsen. Siden er tallet ikke opgjort i mængder, men målt i kroner er produktionen af husstandsomdelte reklametryksager steget med 30 pct. fra 2003 til 2007.

Forslaget splitter politikerne.

»Jeg tror ikke, at vi kommer uden om at skulle gøre noget. Det bedste vil være, hvis vi gennem en dialog med branchen kan finde en frivillig ordning for, hvordan man kan begrænse mængderne, f.eks. ved at kæderne kun sender reklamer ud hver anden uge eller tilsvarende. Lykkes det ikke at gøre det frivilligt, skal vi ikke være blege for at regulere,« siger Benny Engelbrecht, postordfører hos socialdemokraterne.

Venstre og Dansk Folkeparti tager afstand fra indgreb:

»Det gør da indtryk, at to ud af tre synes, at de får for mange reklamer. Men et loft kan være svært at få til at fungere i praksis, og umiddelbart er vi ikke tilhængere af den slags reguleringer,« siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorenzen.

I Dansk Folkeparti kalder transportordfører Kim Christiansen et loft noget nær umuligt.

»Vi lever i et frit marked, og virksomheder skal have lov til at reklamere, så længe de har penge til det«.

Både Coop og Post Danmark affejer tanken om et loft som uladesiggørligt.

»Det vil være vanskeligt at gennemføre et loft over mængderne, for skal det være først til mølle? Eller skal Brugsen have lov at sende ud, mens isenkræmmeren ikke må? Det bliver svært at forene med de frie udbudsmekanismer i øvrigt,« siger vicedirektør Anders Due, Post Danmark.

Bedre nej tak-ordning
Post Danmark, der i dag henter en pæn trecifret millionomsætning på at omdele reklametryksager, foretrækker en bedre "Nej tak til reklamer"-ordning, og påpeger, at hele branchen netop forhandler om en sådan med Forbrugerombudsmanden.

Den nuværende nej tak-ordning er blevet kritiseret, fordi afsenderen bestemmer, om nej'et skal respekteres.

Den nye ordning vil ifølge Morgenavisen JyllandsPostens oplysninger betyde strengere regler for, hvad der må smides ind af brevsprækker, der er forsynet med et nej tak-skilt.

Det får opbakning af Forbrugerrådets afdelingschef, Mette Boye:

»Vi tror, at det er bedre at give forbrugerne bedre mulighed for at bestemme over deres egen postkasse. Den mulighed er ikke god nok i dag, hvor mange oplever, at deres nej til reklamer ikke bliver respekteret«.

Forbrugerombudsmandens nye nej tak-ordning forventes fremlagt i starten af november.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også