Obama satte sig på sendeflade
Reklamefilmen skulle især ramme de kvindelige vælgere. Under alle omstændigheder havde de amerikanske seere svært ved at undgå reklamen, der blev sendt samtidig på stort set alle amerikanske, landsdækkende tv-kanaler umiddelbart op til nyhederne.
De 30 minutters valgfilm menes at være det mest markante kampagnetiltag nogensinde i amerikansk politik, og alene udsendelsen på de syv største tv-kanaler menes at have kostet Obama mere end 17 millioner kroner.
Obamas tiltag udlægges i den republikanske lejr som en upassende selvsikkerhed.
De mener, at Obama optræder som præsident i reklamerne - som om valget allerede var vundet - og kalder den 30 minutters valgfilm for en omgang sødsuppe-romantik på linie med en gennemsnitlig tv-shop-reklame. Filmen tog udgangspunkt i fire amerikanske familier - foruden Obamas eget liv. Filmen fremviser det klassiske USA i krise, og Obama kalder i filmen den økonomiske krise for kulminationen på otte års fejlslagen økonomisk politik.
Læs journalist Morten Bays liveblogging fra reklamefilmen her.
- Newspaq