Lokaljournalister magter ikke graver-journalistik

Ikke dygtige nok. Flere redaktionelle ledere mener lokaljournalister mangler kompetencen til at skrive undersøgende journastik, viser en ny undersøgelse fra SDU.
Laura Bøge Mortensen

En ny undersøgelse foretaget blandt redaktionsledere og journalister på landets regionale og lokaler medier viser, at redaktionslederne ikke synes, journalisterne er dygtige nok til undersøgende journalistik. Det viser en undersøgelse fra Center for Journalistik på Syddansk Universitet (SDU). Selvom undersøgelsen ikke er repræsentativ og på trods af mangler, mener manden bag undersøgelsen, Morten Skovsgaard, at den kan give et billede af, hvordan det står til med den undersøgende journalistik rundt omkring i landet.

Ud af de 27 ledere, som har deltaget i undersøgelsen svarer cirka 58 procent, at journalisternes manglende evner i nogen eller høj grad er en barriere for mere graver-journalistisk.

Journalisterne selv er ikke helt enige – her mener kun 41 procent, at mangel på kompetence i høj eller nogen grad står i vejen for den undersøgende journalistik.

Ud over manglende evner hos journalisterne rangerer økonomi og tid, som de største faktorer, der truer den undersøgende journalistik, viser undersøgelsen, der blev offentliggjort på tirsdagens Spadestiks-konferencen, som sætter fokus på undersøgende lokal- og regionaljournalistik.

Stor afstand mellem ideal og praksis
Morten Skovsgaard, som har stået for undersøgelsen, synes, at den mest af alt viser, hvor stor afstand der er mellem ideal og praksis på de lokale og regionale medier.

”Der er en stor forskel på folks idealer, og hvordan det ser ud på deres medier. I spørgsmålet ’bør medier satse på undersøgende journalistik’, svarer 100 procent journalister og 90 procent af lederne ja. Samtidig synes 12 procent, at de gør det.”

Ph.d. studerende Morten Skovsgaard fra Center for Journalistik på Syddansk Universitet har sammen med lektor Peter Bro stået for undersøgelsen. Sammen med studerende fra 3. semester på journalistuddannelsen har Morten Skovsgaard udarbejdet et spørgeskema, som har fået svar fra 36 medier ud af 72 potentielle.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også