Fyens ramt af drastisk annoncefald

Fald i salget af job- og landsannoncer har fået Fyens Stiftstidende til at skære to opslåede praktikantstillinger væk i sidste øjeblik.
Louise Reseke

Nedgangen på rubrikannoncemarkedet rammer nu også regionalt. Siden august har Fyens Stiftstidende oplevet så voldsomt et fald i salget af job- og landsannoncer, at koncernen er gået i gang med at justere budget og omkostninger for 2009. Det har foreløbig kostet to af de fire journalistpraktikantstillinger, som Fyens Stiftstidende havde slået op her i efteråret, og som netop er blevet besat i dag.

"Det er en beslutning, der er truffet inden for de sidste 14 dage, og som er truffet i forbindelse med de overvejelser, vi har gjort os om budgettet for 2009. Vi er en velkørende virksomhed, der giver overskud, og det vil vi også gerne gøre i 2009 trods recessionen på annoncemarkedet. Et led i den proces er at justere omkostningerne, hvor vi finder det hensigtsmæssigt, og derfor har vi altså valgt kun at ansætte to i stedet for fire journalistpraktikanter nu," siger Per Westergård, chefredaktør på Fyens Stiftstidende og nyudnævnt styrelsesformand for Center for Journalistik på SDU.

"Det fald, som de landsdækkende dagblade JP/Politiken og Berlingske mærkede på rubrikannoncerne i foråret, det mærker vi nu, og det har vi gjort siden august. Det er især på jobmarkedet og vores landsannoncer, der er ramt, og det har overrasket os. Vi vidste, at markedet var vigende, men det har virkelig taget fart, og det er adskillige millioner kroner, det drejer sig om," siger Per Westergård til MediaWatch.

Han understreger, at Fyens Stiftstidende i forvejen har mange journalistpraktikanter ansat, og at besparelser og tilpasninger sker efter princippet om rettidig omhu.

"Vi er begyndt behersket at rebe sejl og indstille os på strammere tider. Vi er en velkonsolideret virksomhed, og derfor har vi ikke behov for at gå ud med alarmklokker. Der er luft i systemet, men vi kigger på, hvor vi kan tilpasse driften nu, så vi ikke løber ind i overraskelser i 2009," fortæller Per Westergård.

Sammen med den øvrige ledelse skal han nu til at gennemgå forretningen fra distribution til tryk. Ud over de to praktikantstillinger er der dog ikke andre stillinger i fokus.

"Det vil ikke ramme andre stillinger, men det kan ramme andre områder. Mere kan jeg ikke sige nu," siger Per Westergård

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også