Kim Minke: Hans Engell har ikke ret

Simon Andersen som nyhedschef skærper næppe B.T.'s profil over for Ekstra Bladet. Men markedet mangler tabloidaviser som i UK, ellers kan det ende med fusion.
Tine Brødegaard Hansen

Det mener lektor på Journalisthøjskolen og forfatter til 'Aviskrigen', Kim Minke.

"Hans Engell siger, at B.T. vil blive skarpere med Simon Andersen som Nyhedschef, men med Nyhedsavisen formåede Simon Andersen at ramme en moderne omnibusavis i midten af alle segmenter. Hvis det er den tilgang, der rykker over på B.T. bliver den ikke skarpere."

Til gengæld kan Nyhedsavisens tag i de unge læsere måske overføres til B.T.

Simon Andersen har fat i de unge
"Både B.T. og Ekstra Bladet har tidligere været ungdommens aviser, nu har Ekstra Bladet vrisne mænd på bagsiden og bodegahumor på side to, det kan være B.T.'s chance, hvis de kan tilføre avisen et mere ungdommeligt image. Det kan Simon Andersen være god til."

Kim Minke er heller ikke enig i Hans Engells vurdering af, at der ikke er plads til en mere hårdtslående tabloidavis, som man kender det fra det britiske marked. Det er den eneste ledige plads i markedet.

B.T. og Ekstra Bladet kan fusionere
"Det er ikke bevist, at der ikke er plads i Danmark til en mere gul tabloidavis, end dem vi kender, det er kun noget vi siger til hinanden. Der kunne godt være mere Sun eller Bild over Ekstra Bladet og B.T. Jeg tror kun, det er den gode smag, der afholder de store koncerner fra at føre deres tabloid-aviser derhen," siger Kim Minke og sammenligner avis-markedet med politik.

"Det er næsten som i politik, hvor alle vil ind på midten. Simon Andersen kommer til med traditionelle journalistiske dyder, der lige så godt kunne være på Ekstra Bladet. De to aviser kommer til at ligne hinanden mere og vil begge gå mere efter solohistorierne. Men så bliver det også lettere at fusionere dem en dag," siger Kim Minke med henvisning til at begge aviser har tabt over 8 pct. i oplag siden september sidste år.

"Hvis man ikke får vendt den udvikling, må de to koncerner sætte sig ned og slå terning om hvem der får retten til at videreføre en samlet avis."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også