Norske Skog kan bluffe om prisstigninger

Uenigheden om vurderingen af markedet for papirindkøb stiger. Norske Skog varsler prisstigninger på 15-20 pct., indkøbere forventer faldende efterspørgsel.
Tine Brødegaard Hansen

Papirpriserne udgør mellem 12 og 15 pct. af papiravisens samlede omkostninger og vil tynge hårdt på budgettet til næste år, hvis man skal tro papirproducenten Norske Skog og deres kollegaer.

Det skriver Dagensmedier.no fra IFRA-konferencen i Amsterdam, hvor de første forhandlingsskridt mellem pressede medievirksomheder og papirproducenter bliver taget.

Norske Skogs udmeldinger om prisstigninger, som fik Metro-chef Per Mikael Jensen op i det røde felt, skyldes ifølge koncernens kommunikationsdirektør Tom Bratlie, at der er opnået en god balance mellem udbud og efterspørgsel, som sikrer koncernen en passende lønsomhed.

"Men hvis vi ikke får solgt alle ton til en forsvarlig pris, må vi vurdere midlertidige eller permanente stigninger," siger han til Dagensmedier.no.

Norske Skog har reduceret deres kapacitet med 260.000 ton i år. Kortere aftaleperioder med indkøberne til medievirksomhederne er også på tale, men ikke hvis man spørger indkøberne.

Per Axel Koch fra Papirkjøp AS, der køber ind til samtlige norske aviser, bortset fra Aftenposten og Verdens Gang forventer etårsaftaler med papirproducenterne, og vil være "overrasket", hvis det ikke opnås. 

Han betegner mest af alt Norske Skogs udmeldinger som forhandlingsstrategi og siger:

"Det er ikke uvant, at leverandører i begyndelsen af forhandlingerne siger, at de vil have højere priser, men markedssituationen i Europa tilsiger faldende efterspørsel."

Forhandlingerne afsluttes først i december og i Danmark vil Pressens Fællesindkøb til den tid kommentere, hvordan forhandlingerne forløber.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også