Sådan overlever avishusene

Indgå partnerskaber med de værste konkurrenter, skab nicheprodukter på andet end avispapir og lær dine brugere at kende. Sådan lyder avisernes 'must do'-strategier ifølge WAN.
Tine Brødegaard Hansen

På WAN's (World Association of Newspapers) Readershipkonference i Amsterdam blev fem strategier til at få flere læsere, brugere og seere præsenteret af Martha Stone, der leder WAN-projektet 'Shaping the Future of the Newspaper'. MediaWatch bringer her de fem overlevelsesstrategier, som Martha Stone præsenterede.

1. The Long Tail
Avisudgivere skal have mere fokus på at lære deres publikum at kende i bredden. Det er grundlaget for at kunne udvikle de rette kerne- og nicheprodukter i et omfang, der dækker læsernes og brugernes behov, når og som de ønsker det. Ved at sprede sine produkter og målgruppe kommer man i sidste ende i kontakt med et betragteligt antal mennesker.

Eksempel: Verdens Gang i Norge blev fremhævet som et godt eksempel på at udnytte diverse digitale kanaler, dyrke multimedie-journalistik og at give brugerne mulighed for at interagere med blogs, videoer og communities.

Web 2.0
Web 2.0, der inkluderer sociale onlinemedier, blogs, video-deling med mere, er en mulighed - ikke en trussel for aviserne. Online video er vokset fra 92 millioner brugere i år 2000 til 155 millioner brugere i år 2007. Onlinevideo-nyheder ligger nummer to i popularitet efter YouTube i USA og nyhedsrelaterede blogs er den trejdemest populære blogtype i USA ifølge en Universal McCann-undersøgelse fra 2006. Opfordringen lød, at onlinevideo hverken behøver at være dyrt eller avanceret. Tre minutters daglig nyhedsupdate kan være nok til at tiltrække mange brugere.

Web 2.0 giver også nye annoncemuligheder for at integrere print og web i pakkeløsninger.

Netværk
Partnerskaber med konkurrenter. Frem for at bygge egne sociale netværk, kan det være en fordel at gå i partnerskab med eksisterende. Andre eksempler er Yahoos Newspaper Consortium, der tilbyder nyhedssøgning blandt 775 aviser og driver øget trafik til avisernes sites. Google News er et lignende tilbud, der gør nyhedsartikler søgbare i mange forskellige lande.

'Printcasting'
Med nye produktionsformer kan aviserne skabe så mange nicheprodukter, de ønsker, der kan distribueres på et utal af måder, såsom mail, pdf-formater, print eller som bestilte særtillæg til den traditionelle avis.

Fusioner og opkøb
Sammen er vi stærkere, lyder rådene fra WAN. Den britiske avisgruppe, News International, der er en del af News Corporation, er et eksempel på en medievirksomhed, der opkøber nichesites og webprodukter. Igen skal fokus være på kendskabet til brugerne, deres behov skal styre hvilke opkøb der giver mening.

Læs mere om projektet 'Shaping the Future of Newspapers'

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også