Obama kåret som kongen af marketing

Den demokratiske præsidentkandidat har brugt millioner af dollars på markedsføring i digitale medier – og fået dem mangefold tilbage på bundlinjen.
Zandra Damsgaard

Hvis nu det ikke bliver ham, der om få uger kan flytte ind i Det Hvide Hus, kan Demokraternes præsidentkandidat Barack Obama om ikke andet bryste sig af at have overbevist den amerikanske markedsføringsbranche.

Hundredvis af marketingfolk ved den amerikanske annoncørforening ANA’s årlige konference i sidste uge stemte nemlig den 47-årige senator fra Illinois ind på en absolut førsteplads som ”Marketer of The Year”.

Med sin appel til både græsrødder og massemedier trumfede Obamas kampagne den republikanske rival John McCain såvel som gigantvirksomhederne Apple og Nike, rapporterer markedsføringsportalen Advertising Age, der stod bag konkurrencen.

16,3 mio. om dagen
Afstemningen var ellers kendetegnet ved, at mange af de store annoncører stemte på andre store annoncører, og der var da også enkelte kritiske røster, som fandt tilstedeværelsen af politiske kampagner blandt de nominerede upassende.

Obama høstede med sit kampagnearbejde ikke desto mindre 36,1 pct. af de omkring 750 stemmer, Apple på andenpladsen fik 27,3 pct., mens 14,3 pct. af stemmerne indbragte den mindre kendte internetvirksomhed Zappos en tredjeplads.

Først herefter kom Nike med bryggeriet Coors og den republikanske præsidentkandidat John McCain i hælene. McCains kampagne fik i sammenligning beskedne 4,5 pct. af marketingfolkenes stemmer,

Bag sig har Obama da også et stærkt team anført af chefstrateg David Axelrod og kampagnechef David Plouffe samt en stribe bureauer. Og indsatsen koster masser af dollars. Ifølge Advertising Age bruger Obama ikke færre end 2,8 millioner af slagsen (16,3 mio. kr.) om dagen på sin kampagne.

Det er mere end det dobbelte af, hvad modkandidaten McCain poster i markedsføring. Til gengæld hev demokraternes præsidenthåb også 51 millioner dollars hjem til at føre valgkamp for alene i juli.

Skabte et netværk
Også den interne kamp om at blive det demokratiske partis præsidentkandidat blev kampen mellem den nye og den gamle måde at rejse kontant støtte på.

Hvor Hillary Clinton på forhånd havde sikret sig en stribe gode, trofaste partistøtter, hyrede Barack Obama Facebook-stifteren Chris Hughes og lagde sig længder foran Clinton i alt, hvad der hedder ny, digital markedsføring.

”Man skabte ikke bare en måde at hente flere penge fra mindre donatorer, end nogen havde troet det muligt – man skabte et netværk, som drog fordel af og byggede på kvaliteten af den Obama-bevægelse, som kampagnen havde sat i gang,” skriver Advertising Age.

Og selvom intet er afgjort før valgdagen den 4. november, tyder meget på, at det har virket.

Alt andet lige er Barack Obama gået fra at være forholdsvis ukendt til at være sit partis præsidentkandidat. Endvidere har han formået at få de unge op af sofaerne, og kampagnen har langsomt med sikkert og ganske uden tegn på panik rullet dollars hjem i Obamas valgkasse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også