Nova FM har moderat kommerciel styrke

SBS Radio står kun lettere styrket i kampen om de beskedne godt 200 mio. nationale radiokroner, der er til deling i 2008.
Per Fanefjord Laursen

Det kommercielle radiomarked blev reduceret fra tre til to aktører, da SBS i september etablerede Nova FM på basis af TV 2 Radio. Med kun to aktører tilbage bør det kunne stabilisere prissætningen på radio, og en konsolidering bør generelt gavne det skrantende marked.

Først og fremmest forventedes det, at SBS Radios share øges dramatisk og sender op i samme kategori som konkurrenten Det Danske Radiobureau (DDR).

Nyeste beregninger fra Mediaedge:cia viser imidlertid, at der endnu ikke tale om en jævnbyrdig kamp om de få annoncekroner til radio, derifølge Dansk Oplagskontrol talte 285 mio. kroner i alt til radio i 2007.

SBS Radio har i sagens natur vundet lidt fra et niveau på 15-16 procent i 2008. I uge 42 placerer SBS Radio sig med en kommerciel share på 33,2 procent, hvor Nova FM leverer de 18 point. SBS Radio har lovet annoncørerne at man vil gå op i 36 procent. Mens Radio City er styrtdykket på grund af tabt penetration, er Voice vokset med 4-5 point.

Broadcast Researcher Simone Krogh fra Mediaedge:cia vil godt strække sig til at konkludere, at operationen er moderat vellykket for SBS. Men hun noterer også, at niveauerne er meget ustabile fra uge til uge. Det fortæller, at intet er sikkert eller afgjort - og desuden, at PPM målingerne af mindre radioer er lidt usikre uge for uge.

DDR relativ upåvirket
DDR udviser en svagt vigende tendens gennem året og er faldet lidt fra et niveau på omkring 68 procent til 66,7 procent.

DDRs position står delvis på ryggen af ét brand, Radio100FM, der udviser let vigende trend i 2008, men ligger i 24 procent. De regionale kommercielle radioer er meget ustabile i år, men bidrager med knap 40 procent. Radio Soft er stabil med 3-4 point.

De meget flagrende niveauer kan skyldes, at de elektroniske PPM-målinger rummer en del statistisk usikkerhed, når der gælder lokale/regionale radioer bedømt på ugebasis.

Få penge til to radioselskaber
De kommercielle shares er som altid en pejling på,  hvorledes de få annoncekroner fordeler sig:

DDR. 67 procent = 134 mio. kr.
SBS. 33 procent = 66 mio. kr.

Ca. 60 procent af DDRs omsætning menes at blive hos Talpa Radio, som skal drive Radio 100 og Soft for.

Dertil kommer godt 100 mio. kr. i lokalannoncering, som SBS har en andel af. Den væsentligste del går til de regionale radioer i DDR.

De to salgsenheder i dansk kommerciel radio udgøres af:
’SBS Radio’ består af Nova FM, The Voice, Radio City og Silkeborg VLR.

’Det Danske Radiobureau’ består af Radio100Fm , Radio Soft og en stor gruppe regionale radioer, som Radio ABC, Radio Skala, m.m.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også