Søgninger skal spække YouTubes kasse
Det Google-ejede videodelingsunivers YouTube skal tage ved lære af storebror og vende brugernes søgninger til en tordnende kassesucces på annoncesiden, beretter markedsføringsportalen AdvertisingAge.
Ideen bag Googles egen fremgang, nemlig annoncørbetalte søgeresultater, er allerede rullet ud på YouTube, men planen er altså at få søgeordsannoncering til virkelig at sætte skub i omsætningen.
Ganske som med Google-systemet AdWords, hvor annoncørerne betaler en given pris per klik for at figurere i toppen af listen med søgeresultater på Google, kan annoncører på den rasende populære videodelingsportal gøre deres egne videoer mere synlige for brugerne.
Hvis det lykkes Google og YouTube at knække koden til denne nye type søgeannoncer, er indtjeningspotentialet endog rigtigt stort, rapporterer AdvertisingAge. YouTube har angiveligt overhalet Yahoo indenom på antallet af søgninger, der alene i august udgjorde op imod 2,6 milliarder.
Google.com selv behandlede samme måned 7,6 milliarder søgninger, mens for eksempel MySpace og Facebook med henholdsvis 585 millioner og 186 millioner søgninger var rene lilleputter i sammenligning.