Påtrængende onlineannoncer accepteres

To i timen. Der er stadig grænser, men brugernes tolerance over for selv påtrængende annoncer bliver større.
Zandra Damsgaard

Pop up-vinduer, gardiner, ”flydende” annoncer med videre – påfundene er mange, når det handler om at fange internetbrugerens øje. Og brugerne er faktisk blevet mere tolerante over for påtrængende annoncer, men der grænsen mellem det relevante og det forstyrrende er hårfin.

Analysevirksomheden Dynamic Logic undersøger hvert år, hvordan voksne amerikanske internetbrugere reagerer over for de såkaldte ”over-content ads”, altså annoncer oven på de egentlige indhold.

Størstedelen af brugerne accepterer annoncerne som en betingelse for gratis indhold, dog altså med et gennemsnitligt maksimum på to annoncer i timen.

Hver femte internetbruger finder derimod under ingen omstændigheder de påtrængende annoncer passende, men gruppen af modstandere bliver stadig mindre. Fra at have udgjort næsten en tredjedel (32 pct.) i 2003, er det i dag fem år senere kun godt hver femte (21 pct.) internetbruger, der helst ser sig fri for denne type annoncer.

Gratis indhold for annoncer
Herhjemme er vi ganske vist ikke helt så langt fremme med de påtrængende annoncer som amerikanerne, men formanden for FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier), Christian Peytz, ser – bogstaveligt talt – flere og flere af den type annoncer poppe op på danske hjemmesider.

”Tolerancen over for reklamer på nettet er fuldt ud til stede. Der hersker en god forståelse for, at hvis du skal have indhold gratis, er der også annoncer. Men annoncerne skal selvfølgelig være relevante for brugeren. Relevant annoncering er næsten lige så vigtigt som indholdet,” siger Christian Peytz, der også er direktør og partner i webbureauet Peytz & Co., til MediaWatch.

Den evige udfordring for annoncører og udbydere er altså at finde balancen mellem en indbringende mængde annoncer og forbrugernes tolerancetærskel.

”Det er en balancegang mellem medie og bruger – hvis en reklame er for støjende og for irriterende, er der ikke nogen, der gider den, men det er meget sjældent, vi hører om, at annoncetrykket er for stort,” fortæller Christian Peytz.

Mod på det kreative
I Danmark er man generelt forsigtig med at være for aggressiv i sin annonceringsform. Måske endda for forsigtig, mener Christian Peytz, der efterlyser mere kreativt vovemod:

”Jeg håber, der vil komme flere af de påtrængende annoncer, for de er enormt kreative, og jeg kunne ønske mig, at medierne var fleksible til at lave skræddersyede kampagne. Der skal også være lidt støj,” som han siger.

To ud af tre brugere oplever ifølge den amerikanske undersøgelse, at der er kommet flere annoncer på internettet inden for det sidste halve år.

På vore breddegrader går udviklingen i samme retning, al den stund annoncepladserne på nettet så småt begynder at være udsolgt. Det gør det nemlig fristende for medierne at skabe ekstra annoncepladser, for eksempel oven på indholdet eller ved at dele artikler op i flere sidevisninger, som det ofte er tilfældet på amerikanske nyhedssider.

Større berøringsflade
Ifølge Dynamic Logic kan følelsen af at blive bombarderet med annoncer også forklares ved, at brugerne stille og roligt udvider paletten af hjemmesider, de besøger, både hvad angår antal og type.

Samtidig får flere og flere virksomheder øjnene op ikke bare for onlineannoncering, men for de mange forskellige måder at annoncere online på, og internetbrugernes ser derfor reelt flere annoncer, end de tidligere har gjort.

Dertil kommer ifølge analysevirksomheden, at visse mindre hjemmesider med deres ofte mindre restriktive annoncepolitik tiltrækker mindre populære varemærker. I takt med at brugerne i højere grad når ud til disse hjemmesider, vil de også opleve flere og mere påtrængende annoncer.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også