Per Mikael Jensen på blokken

Gratisaviskoncernen Metro Internationals danske topchef, Per Mikael Jensen, måtte i sidste uge notere den hidtil laveste kurs på Metro-aktien på 1,70 kr. Det giver ingen mening, siger han.
Jacob Brejnebøl Knudsen,JP

 

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

I har fået tæsk på børsen i den seneste tid. Hvor meget krudt bruger I på at følge aktiekursen?

Lige nu bruger vi ikke så meget. Vi er jo langt fra de eneste, og jeg tror, at vi klarer os lige over gennemsnittet i forhold til andre medieaktier.

Metro-aktien var i sidste uge nede i kurs 1,70 svenske kr., det laveste nogensinde. Hvordan påvirker det dig?

Det er et tal, men selvfølgelig kigger vi da på det. På et eller andet niveau afspejler det markedets holdning til vores selskab. Men det repræsenterer vel ca. værdien af vores svenske operation, og så kommer der altså 20 lignende operationer oven i det. Forretningsmæssigt giver det ikke mening.

Hvad vil I gøre for at genoprette troen på jeres selskab?

Jeg synes ikke, at man kan sige, at troen er væk. Det er snarere en afventen på vores næste skridt. Efter frasalg i Tjekkiet og Sverige og fusion i Danmark har vi jo meldt ud, at vi er en aktiv spiller i konsolidering.

Tror du, at markedet vender sig og i givet fald hvornår?

Der findes mennesker med mere forstand på den slags end mig, men vi planlægger, som om det ikke gør. Der er ingen tvivl om, at det sagtens kan vare yderligere et par år.

I er jo en fuldstændig annonceafhængig koncern. Hvordan er I rustet til den nedtur, der er på flere af jeres markeder?

Vi har tidligere sagt, og det mener jeg stadig er rigtigt, at vi er gode i modgang. Det ser ud til, at vi tager markedsandele i et faldende marked, så jeg er ikke pessimist. Kommer vi godt ud af nedturen, står vi rigtig godt bagefter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også