OMD: Breaks redder ikke TV 2

Breaks kan give TV 2 en meromsætning på 3-4 procent, men en eventuel liberalisering af reklamereglerne kommer for sent til at være en redningsplanke, vurderer mediebureau.
Per Fanefjord Laursen

MediaWatch har bedt Trading Director Claes Braagaard fra OMD bedømme den værdi og de muligheder, der kan ligge for TV 2 i at indføre såkaldt ”bløde” breaks - det vil sige breaks i naturlige pauser - ikke i film f.eks.

”Et slag på tasken vil være en merindtægt på 3-4 procent af TV 2’s samlede tv-omsætning på hovedkanalen, men hvis økonomerne får ret, kan der meget vel blot være tale om en fastholdelse af det nuværende niveau. Jeg tror, de bedre sponsoraftaler, product placement og programmer betalt af annoncører under de britiske Ofcom-vilkår er langt sikrere kort, da det vil kunne give TV 2 en merindtægt her og nu, og samtidig ikke skræmmer seerne over i armene på konkurrenter og andre platforme,” siger Claus Braagaard.

Han vurderer effekten af bløde breaks således:

TV 2's varelager af Target Rating Points (TRP’er) vil formentlig blive øget trods faldende seertilslutning, som breaks uundgåeligt vil medføre. Prisen pr. enhed vil falde, dels fordi udbuddet øges i en periode, hvor efterspørgslen i bedste fald vil ligge lige under status quo, hvorfor en prissænkning vil være et krav fra markedet, og dels fordi faldende seertilslutning generelt vil være ensbetydende med et dårligere produkt – genereret dækning pr.TRP. Det store spørgsmål er så, om den Premium-pris, TV 2 vil kunne kræve på bløde breaks i programmerne, vil være nok til at modsvare en generelt faldende pris samt et marked, hvor efterspørgslen mindskes for hver dag, kurserne falder.

Nyt flow i primetime
Claes Braagaard ser en anden fordel ved bløde breaks på TV 2, som ikke var været fremme: TV 2 ville kunne sænke sine produktionsomkostninger på programsiden og samtidig øge den oplevede kvalitet. I timeslottet kl.20-22.00 på en hverdagsaften er der typisk 3-4 programmer på TV 2.

Årsagen til dette skyldes ene og alene behovet for reklamebreaks, som TV 2 kun må ligge imellem programmerne, hvorved TV 2 tvinges til at transmittere flere programmer. Med muligheden for bløde breaks vil TV 2 kunne nøjes med to ét timers programmer i timeslottet 20-22.00, som man kan indsætte reklamepauser i. Derved kan der satses på større programkvalitet i programmerne og et bedre flow hos seerne, idet man ikke konstant skal afbryde programflowet med reklameblokke.

F.eks. kan de populære programformater som ”Hvem vil være millionær”, ”Station 2”, ”Basta” og ”Vild med Dans” udvides tidsmæssigt med indførelsen af bløde breaks, og de mindre populære prime time programmer kan helt fjernes.

Derved øger man ikke bare muligheden for en merindtægt, men sænker samtidig omkostningsniveauet. Danske dramaproduktioner a la "Rejseholdet" vil ligeledes være en mulighed for, da forhold mellem produktion og indtægt vil hænge langt bedre sammen, hvis TV 2 dels kan afbryde programmet og samtidig øge indtægterne dels på sponsoratet og dels via product placement.

Liberalisering kommer for sent
Claes Braagaard konklusion er dog, at breaks aldrig alene vil kunne redde TV 2 ud af det økonomiske morads, som de "selvforskyldt har bragt sig i", minder han om.

"Indførelsen af breaks og lignende tiltag vil ikke alene kunne redde TV 2, så længe omkostninger overstiger indtægter. Trods mindre vækst i 2007, sammenholdt med 2006, ville TV 2 stadig være kommet ud af 2007 med et fantastisk resultat, hvis ikke man havde taget hoved under armen og fuldstændig ukritisk investeret i  et uendeligt antal nye tiltag, som i sidste ende resulterede i et trecifret millionunderskud. Strukturen og dermed omkostninger for denne investeringslyst er et langt stykke af vejen bibeholdt, og derfor vil indførelsen af breaks i et stagnerende marked på ingen måde kunne redde TV 2 ud af suppedasen, alene."

"Var tiltaget kommet for 3-4 år siden, ville indtægterne have været markante, mens de på nuværende tidspunkt først for alvor vil øge indtjeningen når markedet vender. Ingen vej uden om: Der må spares, og ambitionsniveauet må neddrosles, og den øvelse synes jeg umiddelbart mangler i TV 2's nuværende tilgang til problemerne."

Læs også Mediacoms vurdering af emnet.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også