Lisbeth Knudsen: eBay er en trussel

eBays opkøb af Den Blå Avis i denne uge indvarsler nye tider, siger koncernchef Lisbeth Knudsen, der i onsdags modtog Juryens Særpris på New Media Days Awards for sin indsats for nye medier.
Tine Brødegaard Hansen

Hvilken medie-branchebegivenhed i løbet af ugen var den vigtigste set med dine øjne og hvorfor?

"eBays køb af Den Blå Avis varlser nye tider med hensyn til de internationale spillere, vi får ind på markedet. Ud over at vi allerede har Google på det danske marked, kommer her en markant spiller som kan udfordre vores rubrikmarkeder og spille en vigtig rolle."

Hvilke andre begivenheder i mediebranchen var vigtige og hvorfor?

"Der er ikke andre enkeltstående begivenheder, men New Media Days spiller en rolle for hele den danske mediebranches udvikling. Det er en mulighed for at se 'state of the art' på medieområdet, og hvor langt vi er kommet i Danmark, og hvor langt de er i udlandet. Den status er meget nyttig og inspirerende."

Er der nyheder, du er stødt på af vigtighed for din branche, som danske medier ikke har dækket?

"Jeg kan ikke komme i tanke om nogen, men alle er optaget af, hvad finanskrisen og recessionen betyder for medierne og for annoncemarkedet. Det er interessant at også de store og markante internationale mediehuse ser med stor alvor på annonceudviklingen både i Storbritannien, USA og resten af verdenen."

Hvad er det bedste og det værste dit medie har produceret i den forløbne uge?

"Det bedste er vores dækning af finanskrisen, vi har været i stand til at give et meget solidt og perspektiverende stof både til dem der er interesseret i aktiemarkeder og til almindelige bankkunder. Folk er naturligvis optaget af om krisen stopper, og hvad den kommer det til at betyde for dem selv, det ligger os alle på sinde."

Det værste har jeg svært ved at nævne, for vi har i løbet af ugen set, at Berlingske Tidende på en række områder har fået reaktioner på historier, vi har været førende på som Udlændingeservice, hvor integrationsministeren har ændret sin praksis på grund af vores artikler. Så jeg har svært ved at finde noget at være ked af denne uge, bortset fra konjunkturerne."

Ugens aktuelle: Hvad betyder det for Berlingske Media, hvis eBay også går ind på jobmarkedet?

"Jobmarkedet er i forvejen ekstremt godt dækket også digitalt med Jobzonen og Jobindex. Endnu en spiller på markedet gør ingen lykkelige, for prisniveauet bliver udsat for ekstra pres og både på bil- og jobmarkedet har vi ikke brug for, at priserne falder, men bringes til et rimeligt niveau. eBay repræsenterer en stor organisation med systemer og muligheder, der kommer til at udfordre os og vores jointventures med JP/Polikens Hus om Jobzonen."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også