DR frikendt i Starbucks-sag

Det var ikke skjult reklame for Starbucks, da DR2 i sommer fortalte 'Kaffens historie' i en programserie.
MediaWatch

Det var ikke skjult reklame for Starbucks, da DR2 i sommer fortalte 'Kaffens historie' i en programserie.

Det vurderer Radio- og Tv-nævnet, der har set på sagen, efter en seer klagede over serien, der er produceret af den canadiske public service-station TV Ontario.

I dokumentaren bliver kaffens udvikling gennem nyere tid beskrevet, og der bliver kigget nærmere på Starbucks, der var den første kaffekæde og nu er verdens største. Og det faldt en seer for brystet.

"Kan det virkelig passe, at det ligger inden for rammerne af DR's lovlige virksomhed at sende en alenlang reklameudsendelse for kaffekæden Starbucks på DR2 i den bedste sendetid?" skrev seeren til Radio- og Tv-nævnet.

Nævnet giver seeren ret i, at "omtalen og visningen af Starbucks Coffee har karakter af en fremhævelse". Men nævnet finder dog samlet set, at fremhævelsen af Starbucks' logo er berettiget i forhold til udsendelsens indhold.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også