Freeway tæt på aftale med Newspaq om avisen.dk

Nyhedsleverandøren til avisen.dk bliver ikke en printmedie-ejer. Nyhedsbureauet Newspaq er sandsynlig partner.
Tine Brødegaard Hansen,Ole Nørskov

Det afslørede Morten Wagner, medstifter og direktør, på New Media Days over for MediaWatch.

Newspaqs direktør, Kristoffer Gravgaard, bekræfter at en aftale om levering af indhold til avisen.dk er under opsejling.

Avisen.dks nyhedsfeeds skal målrettes den enkelte bruger, og i en eventuel aftale med Newspaq forventer Morten Wagner, at der udover den øvrige nyhedsstrøm skal dedikeres journalistisk arbejdskraft til at skabe unikt indhold til avisen.dk.

Efter Nyhedsavisens død har Freeway overtaget avisen.dk, og Morten Wagner har efterfølgende holdt møder med en række af topcheferne i de store mediehuse uden at finde den ideelle partner. Problemet er ifølge Wagner, at de store huse er nødt til at tænke på, hvordan de forsvarer printitlerne og deres online brands.

Det er hovedsagen til, at Newspaq er en interessant partner for avisen.dk, da de hverken har print eller net-avis at tage hensyn til, siger Morten Wagner.

Mediehusene har, ifølge Wagner, primært har set samarbejdet som en mulighed for at generere trafik til deres egne sites ved at  tilbyde uddrag af artikler med links til den fulde artikel på det pågældende medies egne sites.

Morten Wagner har svært ved at se, hvad det giver Freeway af fordele i samarbejdet, der ellers i kraft af de store mediehuses muskler og økonomi kunne være blevet interessant. 

Også langsommelige beslutningsprocesser har kølet Freeways interesse for at lege med de 'gamle medier'. I paneldiskussionen på New Media Days roste han Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen for, at når man holder møde med hende, ved man, at det er hende der træffer beslutningerne og fører dem igennem.

Det var ikke tilfældet hos konkurrenten JP/Politikens Hus, af samme årsag var Berlingske Media det mediehus, der kom tættest på en aftale med Freeway.

Morten Wagner håber, at avisen.dk i kraft af sit fokus på nyheder vil generere større annoncefortjeneste end sociale sites som arto.dk og dating.dk er i stand til, da nyhedssites vægtes højere end sociale sites af annoncørerne.

"Jeg forstår ikke, at annoncørerne ikke er villige til at betale en lige så høj pris for at annoncere på Trendsales, hvor brugerne er i en købesituation og mere åbne for annoncer," siger Morten Wagner. 

Ligeledes stiller han sig meget tvivlende over for mediehusenes vertikale strategi, der sender brugeren rundt på diverse nichesites, som nok er med til at brugeren figurerer som 'unik' på de forskellige sites og derved rangerer højere på FDIMs liste, men næppe fremmer brugeroplevelsen.

I dag ligger avisen.dk indtager avisen.dk som nummer 41 på FDIMs liste over de mest besøgte sites i august.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også