Lad forbrugerne komme til dig

De dage er talte, hvor det var nok bare at gøre opmærksom på sin eksistens. I dag skal forbrugerne engagere sig i virksomheden - 'branded engagement' er nøgleordet.
Zandra Damsgaard

Virksomheder skal ikke ses - de skal bruges. Det handler om at få din målgruppe til af egen vilje at opsøge din markedsføring, mener Morten Remmer, der er partner og direktør i konsulentvirksomheden Relate og en af talerne ved dette års New Media Days i Turborgs gamle tappehaller.

"Det handler om at være, hvor forbrugerne er, frem for at vente på, at forbrugerne kommer til en selv," siger Morten Remmer.

Med digitale medier kan virksomheder skabe en unik tovejskommunikation, som giver nogle helt nye muligheder markedsføringsmæssig forstand - muligheder, som mange virksomheder ifølge Morten Remmer slet ikke udnytter.

Fokus på modtageren
En af dem, der gør, er Apple, som har formået at skabe en høj grad af loyalitet over for sit varemærke. Billeder af forbrugere, som lå i kø for at få fingre i den nye iPod, gik verden over, og selv samme forbrugere lagde efterfølgende videoklip på nettet af det store øjeblik, hvor de brød forsejlingen på emballagen.

Og det er det, det handler om - brand loyalty. Flere undersøgelser viser, at vi er blevet mere eller mindre immune over for annoncer, hvad enten de forekommer i avisen eller på internettet.

Derfor må markedsføring ifølge Morten Remmer bevæge sig fra "se på mig" til "jeg ser dig": Vi gider ikke autoritære annoncer, der fortæller os, hvad vi har brug for - oplever vi derimod forståelse for og erkendelse af vores behov, åbner vi os gerne og bliver derved medlemmer af et fællesskab.

Det autoritære forsvinder således og erstattes af fokus på modtageren, hvorved loyaliteten stiger, simpelthen fordi man investerer mere af sig selv.

Også Nike er gode til at skabe 'branded engagement' og har oprettet et community, hvor løbere kan udveksle erfaringer. Det er intet krav, at man har et par Nike-løbesko for at være med, men ifølge Morten Remmer vil loyaliteten til dette community alligevel ofte føre til en loyalitet over for varemærket.

Slip kontrollen og bliv troværdig
Fra virksomhedens side handler det om at være opmærksom på brugerens behov, have fingeren på pulsen og foruden selve identificeringen og udviklingen af sådanne tiltag at investere ressourer i eksempelvis aktiviteter og konkurrencer online.

Det fordrer en ny måde at tænke markedsføring på, hvor kunderne i langt højere grad inddrages og tages alvorligt. Brugerne bliver behandlet som venner, man er i øjenhøjde og udviser respekt for dem og det faktum, at de er virksomhedens eksistensberettigelse.

"Virksomhederne skal vænne sig til, at markedsføring ikke er en envejskommunikation. Selvom brugerne kan sige noget skidt om dig, er det måske bedre, at de gør det i dit eget forum end et andet sted. Afgivelsen af magt og kontrol øger troværdigheden," siger Morten Remmer.

Den tankegang, mener han, kan mange virksomheder lære af, også selvom nogle produktkategorier og brands utvivlsomt er mere egnede end andre.

"Det er ikke alle virksomheder, som kan gøre det direkte med deres produkt, men så handler det om at finde det rigtige omdrejningspunkt inden for den sfære, man er i," forklarer Morten Remmer.

Således ville et forsikringsselskab efter al sandsynlighed ikke have succes med en kampagne om tørre tal, hvor en kampagne om for eksempel ferie og tryghed i den forbindelse kunne være et oplagt sted at begynde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også