Nye medier sikrer Barack Obama sejren

Barack Obama har - som den eneste - forstået at bruge de nye sociale medier i sin valgkamp, og derfor vinder han, mener den amerikanske ekspert, Peter Leyden.
Louise Reseke

Han slog en ellers sejrsikker Hillary Clinton i kampen om at blive Demokraternes præsidentkandidat. Og han kommer også til at sikre sig titlen som USA's næste præsident med noget, der ligner en jordskredssejr over John McCain. Det spåede den amerikanske new media ekspert Peter Leyden fra Next Agenda Project på sit foredrag på New Media Days, hvor han også udråbte den digitale revolution som en af de største drivere bag Barack Obamas succes.

"Barack Obama har forstået at bruge de nye medier til tre helt fundamentale ting i sin valgkamp: Til at fundraise, til at tiltrække vælgere - og få dem til stemmeurnerne - og til at skabe en organisation omkring sig," siger Peter Leyden.

"Tidligere har opskriften på at vinde et præsidentvalg været at få de rigtige rige mennesker til at støtte sin valgkamp med store pengedonationer, skabe en organisation af betalte medarbejdere, og så poste en hulens masse penge i tv-reklamer. Blev de tre ting gjort optimalt, så havde man en sejr," sagde Peter Leyden.

Ny opskrift
Det er også den opskrift både Hillary Clinton og John McCain har tyet til i deres valgkampen. Dermed har de også støbt fundamentet for deres eget nederlag, mens Barack Obama har udnyttet de moderne sociale netværksmedier. 

I stedet for at fundraise meget fra de få, har han fået mange mindre donationer fra middelklassen, og det har givet ham et markant økonomisk forspring. I stedet for at samle et antal betalte medarbejdere i en partiorganisation har han tiltrukket frivillige, der ikke nødvendigvis er medlemmer af partiet, men er tilhængere og giver en gratis hånd med. Endelig har han forstået at bruge de nye sociale netværk til at engagere den unge del af befolkningen og ikke mindst minoriteterne (der er heavy users af mobilen) og få dem til at stemme - på Barack Obama. 

Ny politisk ledelsesform
"Den nye måde at gribe valgkampen an på kommer ikke bare til at sikre ham valgsejren, men indvarsler også en ny politisk ledelsesform, som vil sætte sit præg, når Barack Obama bliver præsident, og når de globale udfordringer skal løses som global opvarmning og terror. Her er der ikke brug for få gode hoveder, men titusindvis af gode hoveder," siger Peter Leyden og det er netop hvad de sociale netværk og den nye teknologi muliggør - som det ligger i begrebet crowdsourcing.

Peter Leyden ser ikke Barack Obama som den, der har skabt udviklkingen, men som en katalysator for et paradigmeskifte, der er drevet af den teknologiske revolution og de strukturelle forandringer og udfordringer, som globaliseringen medfører.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også