Nyt annoncesystem booster dba.dk

Et spritnyt system udiklet af sprogforskere, gør det muligt for annoncører at kategorisere hjemmesiders indhold ud fra ord og deres sammenhæng.
Zandra Damsgaard

Der sker uvægerligt noget for Den Blå Avis i disse dage. Efter tidligere på ugen at være blevet solgt til eBay for 2,1 mia. kr., kan landets største handelsportal dba.dk nu præsentere en fordobling i indtjeningen på udvalgte kampagner.

Hemmeligheden er annoncesystemet iSense, som lanceres i Danmark af Ad Pepper under den igangværende konference New Media Days. I efterårets løb vil systemet angiveligt blive taget i anvendelse af en række danske medievirksomheder.

Tallene taler for sig selv
En af dem, der allerede har stiftet bekendtskab med iSense, er altså Den Blå Avis, og her er man ikke i tvivl om resultatet:

"Kampagnerne, der blev afviklet via iSense-løsningen, resulterede i mere end en fordobling af vores indtjening - tallene og udviklingen taler for sig selv," siger salgsdirekør for dba.dk, Peter Rasmussen, ifølge en pressemeddelelse.

Hvad angår målrettet markedsføring er det nye ved iSense, at metoden bygger på sprogvidenskab frem for matematiske modeller. Hvor matematiske modeller ikke tager højde for, at ord kan have flere betydninger, er det netop forcen ved iSense, forklarer bagmændene.

Ud over mere målrettede kampagner for annoncørerne, kan det betyde en merindtægt for det pågældende medie:

"Fordi iSense tilbyder at ramme brugere præcist, kan annoncepladser sælges til en højere pris," konkluderer Martin Schradieck, der er adm. direktør for Ad Pepper i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også