Jyskebank.tv får flyvende start

Finanskrisen og nyhedens interesse har givet Jyske Banks tv-station en premiereuge med en halv million visninger.
Louise Reseke

Med knap en halv mio. visninger i løbet af premiereugen, har Jyske Banks tv-satsning fået stor seer-opmærksomhed - godt hjulpet godt på vej af et turbulent aktiemarked, der har sat en høj overligger for antallet af live-indslag med kommentarer og analyser.

"Som det ser ud nu er vi oppe på 446.218 visninger, og problemstillingen er her, at vores egne medarbejdere kan ikke gå på, så de tæller ikke med, og de kan ikke sende til kunder, der havde vi håbet på en kvart mio. visninger oveni, så det er mange, vi var rigtig overraskede over det, men der foregår selvfølgelig også meget på markederne i øjeblikket," sagde Frank Pedersen, kommunikations- og marketingdirektør hos Jyske Bank på New Media Days i Tappehallerne i København.

Går ud over traditionelle medier
Her var han inviteret til at fortælle om, hvilke konsekvenser det har for de traditionelle medier, når virksomheder som Jyske Bank skaber egne medier. Og det kommer til at volde dem problemer på to fronter, mente han:

"Det kommer til at gå hårdt ud over de traditionelle medier, fordi de både vil miste seere og reklamekroner. Vi ser andre medier som vores konkurrenter på det her område - ikke andre banker," sagde Frank Pedersen med henvisning til Børsen tv, TV 2 News, m.fl.

"For det andet, hvorfor skulle vi indrykke for 20 mio. kr. på tv-reklame, når vi kan lave egen reklame - journalistisk bearbejdet - på vores egen tv-station? Man kan lave meget tv for 20 mio. kr. Vi ser det her som fremtidens reklame - ærlig information, der er vinklet journalistisk," sagde Frank Pedersen, der ser gode muligheder for at Jyske Bank TV kan skabe sig en positiion og nå den erklærede ambition om at blive danskernes foretrukne finansielle tv-station - en ambition, virksomheden dog ikke har defineret konkrete succeskriterier for.

Portobesparelse finansierer
"Vi lægger os et sted mellem print og tv. Aviser har ingen klar tv-strategi og hos tv-stationerne er finansstoffet et stedbarn, der får to, tre minutter sent om aftenen - vi sender flere timer hver dag igennem hele dagen," sagde Frank Pedersen.

Jyske Bank har ifølge Frank Pedersen kunnet finansiere tv-satsningen ved at droppe deres personaleblad og et kundeblad, der blev sendt ud i 250.000 eksemplarer og bonede dyrt ind i porto. Faktisk opstod idéen til tv-stationen ud af et internt notat, der satte spot på, hvordan portoomkostningerne kunne nedbringes i virksomheden.

"Den portobesparelse er grundstammen i finansieringen, og det har ikke kostet væsentlig mere end det," sagde Frank Pedersen.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også