Aviser lukker døren til fremtidens læsere

Danske Dagblades Forening skal bruge flere penge på lobbyarbejde og lukker derfor det fælles tilbud til skolerne, Avisen i Undervisningen.
Ole Nørskov

"Det er meget skuffende, og man kan frygte, at aviserne med beslutningen lukker døren for fremtidens læsere," siger Kirsten Holck Rantorp, som er afdelingschef for Avisen i Undervisningen, indtil nøglen drejes i juni 2009.

Avisen i Undervisningen har eksisteret i sin nuværende form siden 1984, og formålet med afdelingen har været at introducere først og fremmest eleverne i folkeskolen og gymnasierne til aviser og medier. Det er dels sket gennem en stor årlig konkurrence, Skriv til Avisen, og dels ved at afholde kurser for lærere og lærerstuderende, udgive undervisningsmateriale mm. Konkurrencen vil fortsætte, men der er nu kun afsat en medarbejder én dag ugentligt til at arbejde med den.

"Vi har opbygget et stærkt netværk i undervisningsverdenen, og vi har motiveret og inspireret lærerne og givet dem de redskaber, de skulle bruge for at føle sig trygge ved at introducere medier i undervisningen. Uden de redskaber bruger lærerne ikke aviserne, fordi de ikke føler sig tilstrækkeligt klædt på," siger Kirsten Holck Rantorp.

Kirsten Holck Rantorp frygter, at beslutningen på længere sigt kan få stor betydning for arbejdet med at gøre eleverne interesseret i det omgivende samfund via medierne i almindelighed og dagbladene i særdeleshed.

"Vi har ikke tal, der beviser, at vores arbejde har virket, men jeg forstår ikke, at dagbladene tør lade være med at tro på det i en tid, hvor det bliver sværere og sværere at tiltrække de unges opmærksomhed," siger Kirsten Holck Rantorp, som har været leder af AiU i 14 år.

I de seneste år har nogle af de store aviser selv åbnet aktiviteter på skoleområdet, og dét kombineret med den hårde konkurrence betyder, at det er blevet sværere at finde fælles fodslag. når det gælder fælles aktiviteter på området.

"Men for det første har de store også haft glæde af vores know how på området, og for det andet bliver de små og mellemstore dagblade nu ladt i stikken, for de har ikke selv råd til at iværksætte aktiviteter."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også