Bank sender marketing uden for huset

Saxo Bank svinger kniven over sine kommunikations- og marketingafdelinger og lægger i stedet opgaverne ud af huset.
Zandra Damsgaard

En fyreseddel til hver tredje ansatte og marketing og kommunikation ud af huset. Saxo Banks to nye direktører, Eric Rylberg og Karsten Poulsen, varslede i forbindelse med deres tiltræden den 1. august effektiviseringer - og de kom prompte.

For at fortsætte den opadgående tendens, skulle den hastigt voksende investeringsbank have trimmet organisationen, blandt andet i form af udlicitering. Det har kostet mellem 320 og 340 danske medarbejdere deres stilling, ligesom yderligere 50 stillinger nedlægges i udlandet.

Tre kommunikationsfolk tilbage
Særligt hårdt ramt er bankens marketing- og kommunikationsafdelinger, hvor sidstnævnte er skåret ned til en fjerdedel, idet ni af de i alt 12 medarbejdere er blevet afskediget i forbindelse med fyringsrunden.

At netop disse udadvendte funktioner har fået noget, der ligner en rundbarbering, skyldes ifølge kommunikationschef Fleming Voetmann, at de to områder modsat kerneforretningen let kan placeres uden for virksomheden.

”Det er områder, hvor det er relativt let at outsource specifikke ydelser og samtidig sikre en kontrol af kvalitet og effekt. Endvidere er det områder, som spiller en væsentlig rolle i værdikæder, men som er et stykke fra vores core business: online trading. Vi vil internt fokusere på vores kerneydelser og så styrke strategiske indkøb og partnerskaber omkring alt andet,” siger Fleming Voetmann til MediaWatch.

En blivende løsning
Kommunikationsopgaverne er lagt ud til PR-bureauet Penrose Financial i London, mens marketingopgaverne ifølge Børsens oplysninger lægges ud til blandt andre Hello Group og Kunde & Co. Det koster ikke overraskende i første omgang penge, men planen er, at udgifterne skal vokse langsommere end indtægterne, fortæller kommunikationschefen, der ikke ser nogen ulemper ved udliciteringen.

”Fordelene er blandt andre adgang til faglige ressourcer, som kun findes i meget beskedent omfang i Danmark, og en mere fleksibel omkostningsstruktur,” siger han til MediaWatch.

På længere sigt skal udliciteringen af kommunikations- og markedsføringsopgaver medføre besparelser og dermed frigive midler til fortsat ekspansion. Omfanget af besparelserne er endnu ikke gjort op, men Fleming Voetmann er ”ret overbevist om”, at de pågældende opgaver også vil ligge ude af huset fremover.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også